به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی نمایندگان در هفته جاری از روز شنبه 22 مهر ماه تا روز چهارشنبه 26 مهر ماه جلسه علنی داشتند و به ادامه بررسی جزییات برنامه هفتم توسعه پرداختند.

 

نمایندگان مردم در مجلس وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند تا در طرح های حمایتی مسکن و بازآفرینی شهری، نسبت به تأمین زمین رایگان برای احداث حوزه و نواحی بسیج و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی اقدام کند.

 

همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا پایان سال اول برنامه، نسبت به تکمیل رقومی(دیجیتال)سازی اطلاعات تمامی طرح های جامع و تفصیلی کلانشهرها در سامانه طرح های جامع و تفصیلی و همچنین الکترونیکی- نمودن فرایند اخذ مجوزهای مربوط به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران اقدام کند.

 

مجوز مجلس به شرکت عمران شهرهای جدید برای مشارکت در زیرساخت های حمل و نقل

 

خانه ملتی ها به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده دادند تا از محل منابع داخلی خود نسبت به مشارکت در تأمین منابع مورد نیاز برای ساخت آزادراه ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی شهری- حومه ای در داخل و خارج از حریم شهرهای جدید کشور  اقدام کند.

 

در ادامه نمایندگان مجلس شرکت راه آهن را مکلف به بازسازی کشنده های متوقف شده کردند، همچنین وزارت صمت موظف به صدور مجوز واردات کشنده های ریلی و اعطای تخفیفات گمرکی به این بخش شد.

 

همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مکلف کردند با اقدامات تسهیل گرانه نظیر اعطای آزادی پرواز را به شرکت های هواپیمایی خارجی در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی خدمات فرودگاهی و ناوبری، ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی را افزایش داده و آن را به قطب حمل و نقل هوایی منطقه تبدیل کند.

 

در ادامه وزارت نفت و راه و شهرسازی مکلف به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صادراتی برای تسهیل صادرات کالاهای داخلی و تأمین امنیت صادرکنندگان شد.

 

نمایندگان مردم در مجلس راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور برای ۵ سال آینده کشور را ترسیم کردند.

 

نمایندگان مردم در مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مکلف کردند تا با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی، امکان اتصال اماکن اداری، تجاری و مسکونی شهرهای هر استان به شبکه ملی اطلاعات را از طریق شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری و دسترسی پرسرعت روستاهای بالای بیست خانوار فراهم کند.

 

وزارت ارتباطات موظف به تهیه سند نظام اقتصاد دیجیتال شد

 

نمایندگان مجلس وزارت ارتباطات را موظف به تهیه سند نظام اقتصاد دیجیتال کردند.

 

همچنین وزارت ارتباطات موظف شد تا به منظور شتاب دهی رشد صنعت فضایی کشور و توسعه کاربرد خدمات فضاپایه در بخش های اقتصادی نسبت به اجرای برنامه های فضایی با یکسری اولویت ها اقدام کند.

 

وزارت بهداشت مکلف به راه اندازی پایگاه قواعد سلامت در کشور شد

 

نمایندگان مردم در مجلس وزارت بهداشت را مکلف به راه اندازی پایگاه قواعد سلامت در کشور کردند.

 

خانه ملتی ها سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند جهت تخصیص منابع بودجه عمومی سلامت از طریق نظام بیمه اقدام کند.

 

همچنین نمایندگان سازوکار تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قطب تامین سلامت منطقه جنوب غرب آسیا را تعیین کردند.

 

بهارستان‌نشینان دولت را مکلف به پرداخت سرانه حق بیمه پایه سلامت افرادی را که به عهده دارد، به صورت کامل در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نماید و ۱۰۰ درصد آن را به سازمان بیمه سلامت ایران تخصیص دهد.

 

همچنین نمایندگان مردم در مجلس دولت را مکلف به پرداخت سرانه حق بیمه پایه سلامت افرادی را که به عهده دارد، به صورت کامل در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند و ۱۰۰ درصد آن را به سازمان بیمه سلامت ایران تخصیص دهد.