نمایندگان مجلس با افزایش سهم توسعه مناطق کمتر توسعه یافته از دو درصد به چهار درصد منابع عمومی دولت موافقت کردند.


نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه ) مجلس شورای اسلامی با 141 رای موافق، 30 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر با دو فوریت اصلاح ماده 180 قانون برنامه پنجم  موافقت کردند.



جلیل جعفری بنه خلخال به عنوان طراح این طرح گفت: اگر این قانون به درستی اریه می‌شد اکنون شاهد حل بسیاری از مشکلات مناطق کمتر توسعه یافته بودیم.



نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: از مدت اتمام قانون برنامه پنجم توسعه تنها یک سال باقی مانده و می توان در همین یکسال جبران گذشته کرد و منابع بیشتری را در اختیار مناطق محروم قرار داد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: از این رو با ارائه یک طرح دو فوریتی ماده 180 قانون برنامه پنجم را برای یک سال باقی مانده از این قانون اصلاح کنیم.



وی تصریح کرد: در این طرح دو فوریتی که حدود 180 نفر از نمایندگان در خانه ملت انرا امضا کردند پیشنهاد شده که در بودجه سال 1394 به جای 2 درصد ، 4 درصد از منابع عمومی دولت برای توسعه مناطق محروم در کاهش فاصله میان فقیر و غنی اختصاص یابد.



نماینده مردم خلخال و کوثر تاکید کرد: این طرح هیچ مغایرت و مخالفتی با اصول قانون اساسی نداشته و بار مالی جدید ایجاد نمی‌کند چرا که این پول از منابع عمومی دولت برداشت می‌شود.



جعفر قادری نیز در مخالفت با این طرح گفت: در قانون اساسی جایگاه نماینده قانون گذاری و نظارت است و بنده معتقدم این افزایش 2 درصدی تنها باعث افزایش توقع مردم از نمایندگان می‌شود.



محمد اسماعیلی نماینده مردم زنجان نیز در موافقت با این طرح گفت: علی رغم خدماتی که طی 35 سال اخیر به روستائیان شده باز هم شاهد خروج کشاورزان از روستاها هستیم و تصویب این ماده باعث کاهش فاصله فقر و غنا شده و قطعا مفید خواهد بود.



قاسم جعفری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به خوبی تفکیک قوا را انجام داده و وظیفه نمایندگان قانون گذاری و نظارت است.



عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: تصویب ماده 180 در راستای رسیدگی به روستائیان بوده اما آیا خروجی 2 درصد تخصیص یافته در سال گذشته آش نخورده و دهن سوخته نشد.



محمد قسیم عثمانی به عنوان  موافق دیگر این طرح نیز گفت: ما هم موافق توزیع منابع از سوی نمایندگاه هستیم اما در این طرح آمده که با جای 2 درصد از منابع عمومی دولت 4 درصد به مناطق توسعه یافته اختصاص یابد.



نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: به عقیده بنده اگر این سهم 10 درصد هم می‌شد باز هم قابل قبول بود چرا که این افزایش باعث کاهش فاصله میان مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته می‌شود.