جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به کمبود بودجه پژوهشی  لایحه بودجه 98 و نارضایتی وزارت علوم از ضعیف بودن بودجه پژوهشی گفت: نباید از مجلس انتظار داشت تا کمبود بودجه پژوهشی را به طور کامل برطرف کند. مجلس تا حدی می‌تواند بودجه را تغییر دهد؛ خصوصا در تبصره 21 که ادغام بسیاری از مراکز آموزشی و پژوهشی است، یک آسیب جدی به بخش تحقیقات می‌زند.

ادغام مراکز آموزشی پژوهشی آسیب جدی به بخش تحقیقات می‌زند

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی‌شود محدود کرد که هر دستگاه یک مرکز پژوهشی داشته باشند و به دلیل ذات برخی دستگاه‌ها، مثل جهاد کشاورزی که بخش تحقیقات آن یک کشاورز را نجات می‌دهد و محصول سالم تولید می‌کند ما نمی‌توانیم بگوییم این بخش را حذف کنید چراکه آنها بخش بیولوژیکی، مبارزه با آفات و گیاه پزشکی و ... دارند و نمی‌تواند حذف شود به نظر من لایحه بودجه به آموزش‌عالی ضربه سختی می‌زند.

فراهم کردن امکانات مانع خروج نخبگان می‌شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که کمبود بودجه پژوهشی تا چه اندازه می‌تواند باعث مهاجرت نخبگان شود تصریح کرد: زمانی که امکاناتی از جمله آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی مجهز فراهم می‌کنیم و برای نخبگان اشتغال ایجاد می‌کنیم، زمینه برای عدم مهاجرت نخبگان فراهم می‌شود.

نخبه‌ای که اهل تحقیق است مورد حمایت قرار گیرد

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: باید همانطور که قانون خدماتی کشور را تغییر می‌دهیم، باید یک جایگاهی برای نخبگان نیز داشته باشیم که این جایگاه نباید فقط برای المپیادی‌ها باشد بلکه نخبه‌ای که اهل تحقیق است مورد حمایت قرار گیرد. از این طریق بحث اشتغال نیز حل خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در زمینه تولید علم، علمی که راحتی، رفاه و آسایش را برای مردم به همراه داشته باشد فراهم کنند اما زمانی که نتوانیم امکانات خوب با قیمت پایین و کیفیت بالا برای مردم ایجاد کنیم، مردم آسیب می‌بینند و حل این موضوعات از برطرف شدن مشکلات در حوزه علم و تحقیقات ممکن است./

پایان پیام