به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی نشست امروز ( یکشنبه 23 آبان‌ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دستورکار بررسی لایحه ارائه شده از سوی دولت در زمینه ارز ترجیحی و حذف ارز یارانه‌ای از واردات برخی کالاهای اساسی برگزار شد.



براساس گزارش ارائه شده تخصیص ارز دولتی به تامین نهاده‌های دامی در حوزه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی است و شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و با واسطه شامل لبنیات نیز می‌شود، در مجموع کمیسیون مخالفتی در زمینه حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی نداشت اما بر این نکته تاکید کرد که باید مقدمات مورد نیاز آن فراهم و تورم زا بودن و یا نبودن آن بررسی شود.



براساس اظهارات نمایندگان اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خصوصا کمیسیون کشاورزی به عنوان اولویت اول در این حوزه باید در جریان کار قرار بگیرند و زوایای این موضوع را بدانند تا بتوانند بازوی نظارتی توانمندی برای دولت باشند.



بنابر تاکید نمایندگان؛ دولت باید با مقدمات و چکش کاری دقیق و کارشناسی بیشتر در کمیسیون‌ها و سپس در صحن علنی مجلس موضوع حذف ارز دولتی را بررسی کند، چراکه نمایندگان مردم در صحن علنی مجلس به عنوان اعتراض به نحوه عملکرد دولت نسبت به تعیین اولویت لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر رای موافق ندادند.



کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که در قالب همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های مربوطه برآورد خود را در زمینه ارز دولتی در لایحه بودجه 1401 آماده  و برابر تصمیمات اتخاذ شده پیش می‌رود.