به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در سرکشی به حوزه های انتخابیه، ضمن بازدید های گسترده از بخش های مختلف، نشست هایی را با هدف حل مشکلات برگزار کردند.

 

حسین‌زهی: بهره‌برداری از راه آهن زاهدان-خاش تا قبل از پایان دولت دوازدهم

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص بازدیدها و سرکشی هایش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم حوزه انتخابیه‌اش، گفت: در هفته های اخیر جلسات متعددی برای بررسی موضوع گازرسانی به مناطق مختلف حوزه انتخابیه خاش، میر جاوه، بخش های نصرت آباد و کورین برگزار شد.

اسماعیل حسین زهی

نماینده مردم خاش، میر جاوه، بخش های نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این راستا با توجه به وجود 35 روستای شهر خاش، در رابطه به گازرسانی به این مناطق، پیگیری هایی انجام شد و مسئولان مربوطه قول مساعد برای تحقق این امر دادند.

وی با اشاره به اینکه گسترش حمل و نقل ریلی یکی از دیگر دغدغه های مردمی است، ادامه داد: در این راستا رییس سازمان برنامه و بودجه برای بازدید از پروژه راه آهن زاهدان-چابهار در منطقه حضور یافت و مقرر شد تا پیش از اتمام دولت، راه آهن زاهدان-خاش که اکنون پیشرفت فیزیکی 95 درصد دارد به بهره برداری برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در این میان جلسات متعددی با مشاور وزیر و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برگزار شد؛ چراکه سطح آموزشی منطقه نسبت به کشور پایین تر است و باید ارتقا یابد.

حسین زدهی در خصوص مسائل مربوط به آب و فاضلاب حوزه انتخابیه خاش، میر جاوه، بخش های نصرت آباد و کورین، گفت: در این راستا جلسه ای با جانباز، رئیس سازمان آب و فاضلاب کشور برای آبرسانی به شهرستان خاش برگزار شد که با همکاری یک بانک و با استفاده از ماده 56 در حال حل مشکلات هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه دو بانده شدن مسیر خاش-زاهدان دو هفته پیش آغاز شده و 41 کیلومتر آن انجام شده که این مهم نیز از دیگر دغدغه های مردم بوده است، خاطرنشان کرد: در این میان جلساتی با حضور استاندار برگزار شد و ساختمان اداری فرمانداری تفتان مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین مقرر شد مسئولان در منطقه های خود حضور داشته باشند تا به مشکلات منطقه رسیدگی کنند.

 

فاضلی: پیگیری آبرسانی فوری به سراوان، سیب، سوران و مهرستان با حضور مسئولان

ملک فاضلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به مسائل و دغدغه های مردمی منطقه سراوان، سیب، سوران و مهرستان، گفت: بیشترین مشکل حوزه انتخابیه موضوع آب آشامیدنی و آب کشاورزی است، به خصوص اینکه در سال اخیر بارندگی بسیار پایین بوده است.

ملک فاضلی

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آب های آشامیدنی منطقه از چاه های سطحی تأمین می شد که اکثر آنها دچار خشکی شده اند. اگر به درستی اقدام میشد باید یک منبع آب پایدار در منطقه ایجاد می شد.

وی ادامه داد: در این راستا انتقال آب برای شهر سراوان و حومه با 150 هزار نفر جمعیت مقبول تر است اما اقدام مناسبی انجام نشده و این مهم در حالیست که پاکستان از آب مشترک میان دو کشور استفاده می کند اما چون کشورمان برداشت مناسبی از این آب ندارد، خود را محروم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مسئولان باید به صورت ویژه اقدام فوری برای حل مشکلات آب انجام دهند در غیر این صورت، منطقه طی 10 سال آینده حتی یک قطره آب نیز نخواهد داشت. البته سایر شهرهای استان نیز این مشکل را دارند.

فاضلی در این زمینه، گفت: سدی در منطقه در سال 93 آبگیری شده اما به دلیل عدم وجود زیرساخت و لوله کشی مناسب، مردم منطقه از این آب بی بهره هستند. اخیرا نیز جلسه ای با مدیرکل امور آب استان و مسئولان 4 شهرستان در سراوان برگزار شد تا بحران آب را به حداقل برسانیم که مقرر شد آبرسانی فوری به ویژه آب آشامیدنی به مناطق صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه اش در حوزه راه روستایی و مواصلاتی دارای مشکلات فراوانی است، اظهار کرد: باید اذعان کرد حتی یک متر راه اصلی در حوزه انتخابیه ای که نزدیک به نیم میلیون نفر جمعیت و 30 هزار کیلومتر وسعت و 4 شهرستان دارد، وجود ندارد؛ این در حالی است که 384 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان داریم و جاده ترانزیتی برای ارتباط خاش و سراوان و گمرک نیاز است اما تمامی راه ها فرعی و روستایی هستند.

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 75 درصد راه های روستایی خاکی و مابقی نیز غیرقابل عبور است. مردم مجبورند که مسیر کوتاه را به دلیل نامناسب بودن جاده، 10 ساعت طی کنند. تصور کنید یک بیمار بخواهد به مرکز شهرستان برسد، اگر تصمیم بگیرد در پاکستان درمان شود زودتر این کار انجام خواهد شد و این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست. در این راستا با معاونت عمرانی مجلس جلساتی برگزار و قرار شد اقداماتی صورت گیرد که مردم محروم منطقه از نعمت آب و راه بهره مند شوند.

وی افزود: همچنین در زمانی که وزیر راه و شهرسازی برای بررسی پروژه بیمارستان ایران مهر به منطقه آمده بود، جلساتی برگزار و مقرر شد مردم مناطق مرزی در اولویت باشند و راه های این منطقه سریع تر احداث شود تا مردم برای حل مشکلات و مسائل خود به جای مراجعه به پاکستان به شهرهای داخلی مراجعه کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدیریت بیمارستان رازی سراوان نیز دارای مشکلات حاد است که باید پیگیری شود تا مسائل حوزه نیروی انسانی این بیمارستان حل شود. حضور چند متخصص در این بیمارستان نیاز است اما تنها یک متخصص داریم. در روستاهای سراوان باید 25 پزشک داشته باشیم اما تنها 10 پزشک داریم.

فاضلی گفت: 118 میلیارد تومان برای احداث بیمارستان منطقه هزینه شده اما اکنون فاقد نیروی انسانی لازم است. صرفا ساختمان بیمارستان کافی نیست بلکه نیازمند نیروهای متخصص و پزشک هستیم. جلسات زیادی در این خصوص با مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده و قول های مساعد زیادی داده شده است. نصف نیروی انسانی مورد نیاز جذب شده و مجوز تأمین نیروی انسانی مابقی نیز گرفته شده است. طی دو ماه گذشته بخشی از تجهیزات بیمارستان آمده و باید بقیه آن نیز نصب شود. مسئولان دانشگاه پزشکی زاهدان باید در این زمینه همکاری لازم را صورت دهد.

 

دهمرده: اخذ مجوز احداث دانشگاه پزشکی در هامون و زهک

حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص بازدیدها و سرکشی هایش برای حل مشکلات و دغدغه های مردم حوزه انتخابیه زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون، گفت: حل موضوع آب ژرف در منطقه حوزه انتخابیه زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون نیاز به حفر چاه های بیشتر دارد چرا که بند کمالخان را افغانستان بسته و مشکلات جدی به بار آورده اند. تفاهم نامه ای با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که مسئول چاه های ژرف است.

حبیب دهمرده

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از نظر مالی اعتبار این موضوع کم است که صحبت شده از طریق اسناد خزانه انجام شود؛ چرا که اعتبار 100 میلیارد تومانی دریافت شده است. وزارت نفت نیز باید همکاری کند تا بتوانیم چند حلقه چاه ژرف دیگر حفر کنیم تا موضوع تامین آب آشامیدنی کمی حل شود. باید یادآور شد در تاریخ سابقه ندارد که در فصل بهار رودخانه هیرمند خشک باشد که امسال این اتفاق افتاد و یک فاجعه است که منجر به کوچ مردم می شود.

وی ادامه داد: دریاچه هامون که منبع تغذیه و علوفه منطقه بود، خشک شده که دامداران را با مشکل مواجه کرده لذا جلساتی با کمیته امداد و مسئول عشایر داشتم. مقرر شد تانکر سیار برای آبرسانی و علوفه رسانی تهیه شود؛ همچنین خرید دام با قیمت منطقی باید انجام شود. مردم می گفتند حاضرند دام های خود را قسطی بفروشند اما کسی از آنها نمی خرد. اگر مشکل گوشت در کشور داریم چرا دولت این احشام را خریداری نمی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: از طریق عمان هم باید آب به سیستان و بلوچستان انتقال پیدا کند. وزارت صنعت خیزی برداشت اما ناگهان متوقف شد. وزیر نیرو هم در این خصوص بسیار تعلل می کند لذا از طریق رییس سازمان برنامه و بودجه و شخص رئیس جمهور در حال پیگیری این موضوع هستیم.

دهمرده گفت: تبخیر و رسوب گذاری چاه ها از دیگر دغدغه های مردمی است که ردیف بودجه برای آن گرفته شده و اعتبار آن وجود دارد اما وزارت نیرو اقدامی در این خصوص انجام نمی دهد. در این راستا باید یادآور شد نیروگاه بادی میل نادر یک ظرفیت است که کار خوبی برای آن انجام شده اما ناکافی بوده و در حال پیگیری هستیم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن زابل-زاهدان-بیرجند نیز نیاز به پیگیری دارد، اظهار کرد: متاسفانه در حوزه راه های مواصلاتی نیز باید اذعان کرد بزرگراه زابل-زاهدان-دوست محمد که بر زمین مانده و کار آن بسیار با کندی پیش می رود.

وی ادامه داد: همچنین تکمیل آزادراه زابل-زهک باید پیگیری شود. البته در این خصوص مشکل قیر وجود دارد در غیر این صورت اعتبار کافی موجود است. جلساتی با شخص رئیس مجلس، کمیسیون های تلفیق، سایر کمیسیون های مربوطه و با رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز برگزار شد لذا لازم است پیمانکاران قوی تری برای اجرای پروژه تعیین شود. در این خصوص دو قوه کمک کردند و شخص آقای قالیباف و آقای روحانی دستور دادند تا مساعدت هایی صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: عدم آسفالت جاده ها در زمان بلندشدن ریزگردها، منطقه و شهروندان را دچار مشکل چند برابر می کند. مجلس برای راه های روستایی بودجه ای اختصاص داد اما هنوز روی کاغذ است و نگران تخصیص آن هستیم که جلساتی در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه داشته ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری تحقق پروژه احداث دانشکده های دندان پزشکی زهک و هامون، اظهار کرد: کارهایی انجام داده اند اما ناکافی است. تجهیزات بیمارستانی نیز نیازمند تکمیل شدن است. چند جلسه با وزیر و معاونان وی در رابطه با تجهیزات و توسعه بهداشت و درمان داشته ایم و قرار است شعبه ای از دانشگاه پزشکی در هامون و دانشکده دندان پزشکی در زهک ایجاد شود که مجوز آن گرفته شده و قرار است اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: افتتاح این دانشکده ها که هم اکنون ردیف بودجه هم دارد، امید به زندگی را در جامعه منطقه افزایش داده و سطح بهداشت و درمان را ارتقا می دهد. در واقع این دانشکده ها هم دانشجو می گیرند و آموزش می دهند و هم تجهیزات بیشتری به منطقه ارسال می شود. اشتغال زایی نیز از برکات ایجاد این دانشگاه ها است./

گزارش؛ محمدجواد یافتیان

پایان پیام