به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بعدازظهر امروز (جمعه 4 تیرماه)‌ در ادامه نظارت میدانی خود از استان خراسان رضوی پس از بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر سبزوار، در نشست جمع بندی سفر خود به این شهر با مسئولان شهرهای سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن و همچنین مسئولان کشوری در حوزه اجتماعی نشست حضور یافتند.

پس از قرائتگزارش مسئولان اجرایی و فرمانداران شهرستان های سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن، دو نماینده شهرستان نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتقاد عنابستانی از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در غرب خراسان رضوی

علی اصغر عنابستانی ضمن خیرمقدم به اعضای کمیسیون اجتماعی و مسئولان حاضر در نشست به ویژه رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه غرب استان خراسان رضوی دارای 6 شهرستان با جمعیت 600 هزار نفری با مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف مواجه است، گفت: بسیاری از این مشکلات در حوزه زیرساختی و عمرانی است که به چشم می آید، اما برخی از این معضلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که موارد پیچیده ای بوده و در عین حال به چشم نیز نمی آید.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس یازدهم ادامه داد: ضرورت دارد سازمان بهزیستی کشور حضور پررنگی در حاشیه شهر سبزوار داشته باشد، چرا که معضلات عدیده ای در این مناطق وجود دارد، به طوری که در نظارت میدانی از یکی از محلات حاشیه ای استان مشاهده کردید که محله ای که 4 هزار و 500 نفر جمعیت ساکن دارد، حدود 2 هزار نفر مشغول به خرده فروشی مواد مخدر هستند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در غرب خراسان رضوی تصریح کرد: شاهدیم که با وجود اینکه سازمان تامین اجتماعی ارقام زیادی را از مردم دریافت می کند، اما در این 6 شهرستان، فقط یک کلنیک دارد و هیچ خدمات دیگری به مردم ارائه نکرده است، در حالی که این موضوع بارها پیگیری شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار برگزاری یک نشست در کمیسیون متبوعش با حضور معاونان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص حل مسائل غرب استان خراسان رضوی شد.

ضرورت ورود کمیسیون اجتماعی به معضلات و آسیب های اجتماعی غرب خراسان رضوی

در ادامه این نشست بهروز محبی نجم آبادی دیگر نماینده سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس با اشاره به فعالیت های درخشان شرکت های دانش بنیان در سبزوار تصریح کرد: زیبنده نیست در شهری که شرکت های دانش بنیان چنین فعالیت های درخشانی دارند، آمار بیکاری اینچنین بالا باشد.

وی وجود 4 هزار زن سرپرست خانوار و 1300 زباله گرد و معتاد متجاهر در سبزوار را نیازمند رسیدگی جدی اعضای کمیسیون اجتماعی دانست و گفت: مسئله استخدام ها نیز که تبدیل به معضلی برای کل کشور شده، می تواند با ورود کمیسیون اجتماعی حل و فصل شود.

فضای ولنگار مجازی تاثیر منفی زیادی در آسیب های اجتماعی و طلاق داشته است

همچنین ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این نشست با بیان اینکه مفتخرم که در دیار سرداران شهدای شاخص که سر به دار دادند ولی سر به ذلت ندادند، حضور دارم، عنوان کرد: نظارت میدانی کمیسیون اجتماعی بر حسب وظیفه ذاتی مجلس و به ویژه به علت فرمایش رهبر معظم انقلاب در شروع اجلاسیه دوم مبنی بر اینکه نظارت های میدانی باید ادامه پیدا کند، با قوت در سال دوم مجلس آغاز شده است.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم ولی نعمت ما بوده و باید به مسائل حاشیه شهر سبزوار و خراسان رضوی که از آن بازدید میدانی داشتیم، رسیدگی شود، بیان کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه پیگیری های زیادی داشته و خواهد داشت و امیدواریم با استقرار دولت جدید و همچنین ادامه نظارت بر دولت آینده این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با اشاره به بحث مطرح شده در نشست امروز درخصوص ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی گفت: این مهم در حال حاضر در مرحله جمع بندی در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد.

اسماعیلی درخصوص نظام دیوانی و بانک اطلاعاتی در بخش پرداختی ها با مدیران دولت نیز گفت: کمیسیون اجتماعی در نظر دارد در راستای شفافیت، سامانه ای جامع درخصوص دریافتی مدیران پیش بینی کند تا این اقدام در کارنامه مجلس انقلابی به یادگار بماند.

وی از حمایت این کمیسیون از شرکت های دانش بنیان سخن گفت و درباره مسئله وجود آسیب های اجتماعی و تاثیر آن بر طلاق یادآور شد: جدای از بحث بیکاری و مسائل اقتصادی که تاثیر ویژه ای در آمار طلاق دارد، فضای بهم ریخته و ولنگار مجازی نیز بر این مسئله دامن زده است. هیچ کجای دنیا اینچنین فضای مجازی بدون رده بندی سنی رها نشده است که ضرورت دارد در جهت حفظ بنیان خانواده و جوانان به آن رسیدگی شود.

در پایان این نشست وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور درخصوص پیگیری درخواست های مطرح شده در نشست امروز به مسئولان شهرستان های غرب خراسان رضوی قول مساعد داد./

پایان پیام