محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به حضور پررنگ جمهوری اسلامی در اجلاس های منطقه و روابط سیاسی و اقتصادی ،فرهنگی و ...با همسایگان گفت:همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای مبارزه با تروریسم و ایجادصلح و امنیت بین‌المللی حائز اهمیت است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه توسعه و رفاه کشورهای منطقه از مسیر همکاری ‌های اقتصادی و تجاری می‌گذرد ،افزود: جمهوری اسلامی آماده است تا با ابتکارات منطقه ‌ای در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به حضور رئیس جمهوری کشورمان در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی "اوراسیا  " و اهمیت این اجلاس ، مطرح کرد: فکر می کنم که گروه کشورهایی که اوراسیا را تشکیل دادند با ترکیب کشورهایی مانند ایران ،روسیه، بلاروس ،ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان ،ویتنام و ... این کشورها ظرفیت بسیار بالایی دارند.

بیشتر بخوانید:

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا حرکت به سمت راهبرد نومنطقه‌گرایی است

 

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای "اوراسیا"  از طرف آمریکا تحریم هستند ،مانند روسیه ،ایران، بلاروس و اتفاقاً همین فشارهای اقتصادی که آمریکایی ها می آورند باعث شده است که همگرایی بیشتری بین کشورهای تحریم شده انجام شود.

جمالی نوبندگانی با اشاره به حضور جمهوری اسلامی در اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای، خاطرنشان کرد:بسیاری  از کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا ،کشورهایی هستند که از نظر جغرافیایی ظرفیت های بالایی دارند و در اقتصاد دنیا موثر هستند مانند چین و روسیه؛که این تحریم‌ها اگر افزایش پیدا کند ،در نهایت به ضرر خود آمریکایی‌ها خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدامات زورمدارانه و یک جانبه گرایانه آمریکا در اعمال تحریم های ظالمانه علیه مردم کشورمان ،تصریح کرد:اکثر کشورها به پیوندهای اقتصادی و حذف دلار در موضوعات مبادلات اقتصادی روی آورده اند و گرایش های آن ها به سمت همدیگر بیشتر می شود و تحریم ها را با هم دور می زنند.

حضور جمهوری اسلامی در اجلاس های منطقه نگاه به شرق را در سیاست خارجی افزایش می دهد

جمالی نوبندگانی ادامه داد: تعامل و مشارکت جمهوری اسلامی در چارچوب سازمان همکاری شانگهای باعث ارتقای صلح و امنیت منطقه و ایجاد فرصت‌های جدید توسعه و ارتقای سطح آسایش و رضایت مردم کشورهای عضو و جهان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه این اجلاس ها در منطقه نگاه به شرق را در سیاست خارجی افزایش می دهد، تاکید کرد: "اوراسیا" ظرفیت های مهمی دارد و می تواند ظرفیت خوبی برای دورزدن تحریم ها توسط جمهوری اسلامی باشند،همچنین شاید یک تلنگری برای اروپایی ها باشد که ظرفیت ایران را از دست می دهند و ما دیگر منتظر آن ها نخواهیم ماند و اقتصاد کشور معطل آنها نمی شود.

تنوع بخشی،نفوذ تحریم ها را کم اثر می کند

وی ادامه داد:در تجارت کشور؛ صادرات و واردات تنوع بخشی خواهیم داشت که این تنوع بخشی،نفوذ تحریم ها را کم اثر می کند و دیدارهای دوجانبه و چند جانبه هم که در حاشیه این اجلاس ها اتفاق می افتد هم بسیار حائز اهمیت است.

جمهوری اسلامی شریکی استراتژیک و همسایه ای مطمئن و مقتدر

جمالی نوبندگانی با اشاره به دیدارها با پوتین در حاشیه اجلاس اروسیا مطرح کرد:مواضع روس ها درباره برجام شفاف ،سازنده و مثبت بوده است،روابط با کشورهای همسایه رو به گسترش است و همچنین در سالیان اخیر روس ها احساس کردند، جمهوری اسلامی می تواند یک شریک استراتژیک و همسایه مطمئن و مقتدری برای آن ها باشد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به طرح ابتکاری "صلح هرمز" که توسط رییس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد،تصریح کرد:" صلح هرمز "فرصت مناسبی برای دستیابی به صلح پایدار، همکاری و مشارکت جمعی کشورهای منطقه و تبادلات تجاری جهان با منطقه است./

پایان پیام