نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 96 با الحاق پیشنهاد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به تبصره 9 ماده واحده این لایحه با 155 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.



بنا بر این گزارش در بند الحاقی 5 تبصره 9 این ماده واحده آمده است؛ با توجه به اینکه اعتبارات ویژه استان ها در بخش دهم (الف)  صفحه 15 الحاقیه یک (بودجه تملک دارایی استان ها) از محل یک درصد شرکت های سودده می باشد، پیشنهاد می شود 2650میلیارد تومان به اعتبارات استانی تا سقف 1800 میلیارد تومان در همان استان جهت پرداخت حق الزحمه معلمان حق التدریس، پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی و معوقات آنها هزینه گردد و به تناسب در استان ها توزیع شود.



این گزارش می افزاید قاسم احمدی لاشکی در توضیح این پیشنهاد گفت: توزیع سود شرکت ها در بین ادارات آموزش و پرورش استان ها در ادامه همان تلاشی بود که در کمیسیون تلفیق بودجه سال 96 اتفاق افتاد که حدود 2 هزار و 650 میلیارد تومان از این اعتبارات و حدود 3 هزار و 710 میلیارد تومان از آموزش و پرورش خارج شده بود لذا به دلیل مشکلات عدیده آموزش و پرورش در صحن علنی با بازگشت بخش قابل توجهی از این پول به حساب آموزش و پرورش موافقت شد.



وی ادامه داد: از آنجا که در جلسه کمیسیون تلفیق مقرر شده بود پول به تناسب به استان ها توزیع شود اما با توجه به اینکه برگشت آن به مرکز سخت بود لذا به منظور راحت شدن کار پیشنهاد دادیم پول در همان استان بماند و صرفا برای آموزش و پرورش هزینه شود تا از این طریق معوقات پاداش بازنشستگی معلمان توسط آموزش و پرورش استان ها پرداخت شود.



بنابراین گزارش حسینی شاهرودی در مخالفت با این پیشنهاد توضیح داد: عدد و رقم مربوط به حقوق، پاداش و معوقات فرهنگیان در کمیسیون تلفیق جدا شد و به حوزه تملک دارایی و عمرانی رفت حال سوال این است از آنجا که این مبلغ در حوزه تملک دارایی و عمرانی قرار گرفته آیا ما مجاز به این جابجایی هستیم؟



وی ادامه داد: در واقع باید پیشنهادی مبنی بر اینکه «از ردیف عمرانی به جاری آموزش و پرورش جابجا شود» داشته باشیم در غیر این صورت اگر سود حاصله از شرکت های دولتی به استان ها داده شود صرفادر حوزه عمرانی هزینه خواهد شد نه حقوق و معوقات و پاداش معلمان.



همچنین علیرضا سلیمی در موافقت با این پیشنهاد و در پاسخ به حسینی شاهرودی گفت: 30 درصد مدارس در کشور امروز در خطر حادثه مشابه پلاسکو هستند لذا باید این بودجه به استان ها اختصاص داده شود حتی اگر برای مسائل عمرانی هزینه شود./