‏به گزارش خبرگزاری خانه ملت،مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  درمجلس و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

براساس تحلیل بازوی پژوهشی مجلس؛ تنش جاری در افغانستان اگرچه ریشه بلندمدتی دارد ولی تشدید آن در برهه کنونی ناشی از نوع عملکرد آمریکا در خروج نظامی مصنوعی از افغانستان و طرح سیاسی آن برای آینده این کشور است. آمریکا بدون نگاه به حقوق مردم افغانستان و ملاحظات بازیگران منطقه‌ای به‌دنبال خروج امن و کم‌هزینه، استمرار نفوذ سیاسی و نظامی در افغانستان است.با توجه به ناکامی‌های متعدد آمریکا در افغانستان و تعارضات طرح جدید آن برای حل‌ و فصل نزاع سیاسی و نظامی میان گروه‌های افغانستانی استمرار وضعیت کنونی تحت مدیریت واشنگتن به تشدید بحران منجر خواهد شد.

ازاین‌رو، جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار این بحران باید نقش فعال‌تری ایفا کند. با توجه به عدم قطعیت درباره آینده تنش‌ها در افغانستان و ابهام درباره ماهیت طالبان ،مهمترین اولویت ایران آغاز روند گفتگوهای بین‌الافغانی و خاتمه درگیری‌ها است.

در کنار تعیین سریع نماینده ویژه ایران برای ایجاد هماهنگی داخلی و تلاش برای حل سیاسی این بحران، باید از فرصت اندک باقیمانده برای آمادگی کامل در برابر سناریوهای بدبینانه‌ای که امکان تحقق آن در آینده نزدیک وجود دارد، استفاده کرد./

پایان پیام