مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه زلزله را نباید حادثه تلقی کرد بلکه رخدادی طبیعی است، گفت: زلزله در دنیا امری طبیعی است و ما هم باید به طور مداوم برای مقابله با این رخداد و حادثه آماده باشیم.

مجید کیان پور

ساخت‌و‌سازهای شهری باید منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساخت‌و‌سازهای شهری باید منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا باشد، افزود: ایمن‌سازی ساخت و سازها و رعایت قوانین و مقررات ساخت و ساز مهمترین راهکار کاهش خسارت‌های ناشی از زلزله است؛ ما از دانش فنی ساخت و ساز به اندازه کافی بهره‌مند هستیم البته نقش سازمان استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این رابطه حائز اهمیت است و تمامی دستگاه‌های مرتبط باید نهایت اهتمام خود را برای ایمن‌سازی ساخت‌و‌سازها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مصالح به کار برده شده در ساخت و سازها باید استاندارد باشد، تصریح کرد: نظام هزینه فوق‌العاده‌ای را صرف بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی کرده بنابراین تلفات انسانی در زلزله ها نسبت به گذشته کمتر شده البته این کافی نیست و باید تلاش‌ها برای کاهش تلفات افزایش یابد.

واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های ناپایدار شهری و فرسوده باید سریع‌تر نوسازی شوند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه واحدهای مسکونی موجود در بافت‌های ناپایدار شهری و فرسوده باید سریع‌تر نوسازی شوند، گفت: آیین نامه 2800 زلزله، 4 مرتبه ویرایش شده یعنی آیین‌نامه روز به روز بر اساس زلزله‌های به وقوع پیوسته و شیوه‌هایی که باید در آیین نامه‌ها اصلاح شود مورد اصلاح قرار گرفته البته به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی در این آیین نامه پیش بینی شده است.

باید برای حفظ پایداری سازه تلاش کرد تا تلفات جانی به حداقل برسد

کیان پور با یادآوری اینکه ساخت و سازهای ما در برابر زلزله مقاومت‌های خوبی از خود نشان داده اند، ادامه داد: باید برای حفظ پایداری سازه تلاش کرد تا تلفات جانی به حداقل برسد؛ در زلزله کرمانشاه سازه‌ها مقاومت خوبی از خود نشان دادند و در حال حاضر نیاز است ساختمان های ناایمن مقاوم‌سازی و ساخت و سازها بر اساس استانداردهای روز دنیا ساخته شوند.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مدیریت بحران باید به صورت دوره‌ای استان‌های معین را دعوت کند و نشست‌هایی را برگزار کند و از آمادگی لازم برخوردار باشد تا در زمان بحران خدمات به درستی انجام و ارائه شود البته برگزاری مانور و دوره‌های آموزشی و آمادگی برای شرایط بحرانی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بر روی گسل‌های پایتخت نباید ساخت و ساز شود، تصریح کرد: به طور قطع شهرداری در این رابطه سعی می‌کند مسئولیت و وظیفه خود را به درستی انجام دهد؛ ساخت و سازهای ناایمن در پایتخت باید ایمن‌سازی شود تا در زمان زلزله خطرساز نشوند و باید در نحوه ساخت و سازها بازنگری صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: شهرداری باید با همکاری سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور مهلتی را برای ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن موجود در پایتخت با اولویت مراکز تجاری تعیین کنند تا ایمن‌سازی مناسب و رفع موارد ناایمن از سوی مالکان آنها انجام و در صورت بی توجهی با آنها برخورد شود./

پایان پیام