احمدبیگدلی در  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تایید نظر معاون سازمان نظام روانشناسی مبنی بر اینکه حجم زیاد کتب درسی عامل ایجاد استرس در دانش‌آموزان می‌شود، گفت: امسال حدود 15 میلیون دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی مختلف وارد مدارس شده‌اند که از این تعداد 8 میلیون نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و بعد از ورود به مدارس به طور ناگهانی با حجم زیادی از کتب درسی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: علاوه بر حجم زیاد کتب درسی در مدارس برخی دروس نیز به طور مداوم تکرار می‌شوند و این در حالی است که باید برای آموزش مهارت صحیح زندگی کردن و رویارویی با مشکلات اجتماعی از سطح مدارس تا دانشگاه برنامه‌ریزی شود.

بخش اعظمی از دروس مدارس کاربردی نیستند

وی تصریح کرد: متاسفانه بخش اعظمی از دروس که در مدارس آموزش داده می‌شوند، کاربردی نیستند و این امر باعث می‌شود جوانان در آینده برای حل مسائل اجتماعی همچون انتخاب شغل، همسر و برقراری ارتباط با دیگران با مشکل مواجه شوند.

بیگدلی اظهار کرد: هم‌اکنون اغلب فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاهی قادر به یادآوری مطالب عمومی که در دوران ابتدایی و حتی متوسطه به آنها آموزش داده شده نیستند، چراکه دستوری و تنها با هدف کسب نمره ارائه می‌شوند.

محتوای کتب درسی باید در سطح استاندارد کاهش پیدا کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: آنچه مسلم است محتوای کتب درسی باید در سطح استاندارد کاهش پیدا کنند و بجای آنها مهارت صحیح زندگی کردن را به دانش‌آموزان آموزش دهند و با رصد مشکلات اجتماعی به دسته‌بندی موضوعات اجتماعی که این قشر هر 5 سال با آنها مواجه می‌شوند، بپردازند و به دانش‌آموزان آموزش دهند که چطور باید موانع و مشکلات احتمالی که با آنها مواجه می‌شوند را رفع کنند، بنابراین مدارس تنها نباید به آموزش خواندن و نوشتن اکتفا کنند، بلکه باید تمام تلاش خود را در جهت شکل‌گیری رفتار صحیح اجتماعی در دانش‌آموزان به کار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که افزایش رفتارهای خشونت‌آمیز نشان می‌دهد که مسیری که در آموزش و پرورش برای تربیت افراد طی شده، اشتباه بوده است، چراکه به فرزندانمان این مهم را آموزش ندادیم که در هنگام رویارویی با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی چه عکس‌العملی باید نشان دهند، بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد که در زمینه اجرای برنامه‌های آموزشی به عنوان زیربنای اصلی شکل‌گیری شخصیت افراد ضعیف عمل کرده‌ایم./

پایان پیام