محمدعلی پورمختار در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ ملت ،در رابطه با ضرورت حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها، گفت: ازسال‌های گذشته با تشکیل معاونت اجتماعی ناجا و استقرار واحدهای مشاوره در کلانتری‌ها، حرکت به سمت حقوقی‌تر شدن این نهاد آغاز شده است.

کلانتری‌ها در خط مقدم مراجاعات مردمی هستند

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کلانتری‌ها در خط مقدم مراجاعات مردمی هستند، اظهار کرد: اکثر پرونده‌ها در کلانتری‌ها تشکیل شده و پس از تکمیل به مراجع قضایی ارسال می‌شود، بنابراین نقش والایی در حل اختلاف، صلح، سازش و نزدیک کردن طرفین دعوا با یکدیگر دارد.

نماینده مردم در مجلس دهم، توجه ریاست قوه‌قضاییه به حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها و رونق صلح و سازش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها در واقع اختیاری است که قوه‌قضاییه به نیروی‌انتظامی می‌دهد تا بتواند در راستا نزدیک کردن طرفین دعوا و صلح گام بردارد از طرفی گزارش کلانتری‌ها نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در خاتمه پرونده‌ها داشته باشد.

افزایش همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه در فرآیند حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزایش همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه نکته بسیار مهمی است که در فرآیند حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کلانتری‌ها در محله‌ها حضور داشته و ارتباط بسیار خوبی با مردم  واهالی منطقه دارند، بهتر می‌توانند در صلح و سازش اثر گذار باشند و مشکلات و اختلافات را در همان محل کلانتری با توافق خاتمه دهند تا پرونده در دادگستری‌ها تشکیل نشود. بی‌تردید حقوقی‌تر شدن کلانتری‌ها علاوه بر رونق صلح و سازش، ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی را نیز کاهش پیدا می‌کند./

پایان پیام