علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص لایحه اصلاحی بودجه 1400 ارسالی به مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق در جریان بررسی لایحه بودجه یک ماه به صورت شبانه روزی با هدف کمک به دولت و کاهش فشار به مردم تلاش کرد. مجلس به هیچ عنوان قصد تقابل با دولت را ندارد کما اینکه کمتر از 5 ماه از عمر آن باقی مانده و تلاشمان برای اصلاح بودجه به دولت بعدی مربوط خواهد شد.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه مجلس تلاش کرد لایحه بودجه را به نفع مردم اصلاح کند، اما باز هم دولت اصرار دارد حرف خودش اجرا شود. کمیسیون تلفیق با حضور نماینده‌های مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، دولت و نمایندگان منتخب هر کمیسیون تشکیل شده و با کار علمی و کارشناسی به بررسی لایحه بودجه می‌پردازد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت در لایحه بودجه1400 اعتبارات شرکت‌‌های دولتی و اعتبار هزینه‌های جاری را افزایش داده است؛ از طرفی دولت بر اساس قانون برنامه ششم توسعه موظف است اعتبارات عمرانی را تا 30 درصد افزایش دهد در حالی که اعتبارات عمرانی در بخش تملک دارایی تنها 11 درصد رشد داشته است. همچنین در بودجه ارسالی هزینه‌های دولت بسیار بالاتر از درآمدهای آن بود و کمیسیون تلفیق درآمهایش را افزایش داد. از طرفی اخذ مالیات بر ارزش افزوده را در  استان‌های مختلف متناسب با شرایط تنظیم کرد، با این وجود تعجب می‌کنم دولت چرا نسبت به اصلاح لایحه بودجه مقاومت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس لایحه بودجه را با رویکرد توجه به معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر و حمایت از تولید اصلاح کرد، گفت: در کمیسیون تلفیق با حذف دلار 4200 تومانی از ایجاد رانت جلوگیری کردیم چرا که هر فردی دلار 4200 گرفت، کالاهای وارداتی را با همان دلار آزاد عرضه کرد؛ این کار درحالی رخ داد که دولت هیچ نظارتی بر آن نداشت و به نوعی ارز دولتی به ابزاری برای سوء استفاده عده‌ای تبدیل شده بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق متوجه ایرادات وارده مجلس شد و  از این رو باید لایحه بودجه را در همان راستا اصلاح می‌کرد؛ حال بنده معتقدم لایحه بودجه  پس از تصویب کلیات در صحن باید مجدداً در کمیسیون تلفیق بررسی و ایرادات آن در جهت رفع تبعیض، حمایت از معیشت مردم به ویژه قشر کم درآمد و حذف رانت خوارها اصلاح شود./

پایان پیام