حبیب‌اله دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزییات ایجاد ردیف بودجه برای اولین چاه آب ژرف ایران در سیستان و بلوچستان و اتمام آن تا عمق 3000متر و شورع دومین چاه آب ژرف با مشارکت معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، گفت: در سال 1394 بعد از ملاقات با آقای ستاری یک تفاهم نامه‌ای در این رابطه امضا کردیم و در صحن نیز در پی پیشنهادی که ارائه دادم، ردیفی در بودجه تحت عنوان مطالعه آب ژرف و جلوگیری از تبخیر و رسوب‌گذاری تعیین شد. بعد از 2 سال مطالعه تحت عنوان آب ژرف به جمع‌بندی رسیدند و برای اولین بار حفر چاهی به عمق 3000متر در سیستان و بلوچستان آغاز شده و نتیجه آن به تایید آزمایشگاه‌های معتبر دنیا رسیده و ردیف اعتباری برای آن در بودجه ایجاد شد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، پیرامون ایجاد ردیف بودجه برای اولین بار به منظور تخصیص به نیروگاه بادی میل نادر در سیستان که فاز اول آن به تازگی توسط رییس جمهور افتتاح شد، ادامه داد: تبخیر آب‌ در سدها و مخازن مختلف یکی از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد، کمااینکه سالانه 400 میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه سیستان تبخیر می‌شود به همین دلیل برای اولین بار در ایران تصمیم گرفتیم که راهکاری علمی در جهت ممانعت از تبخیر آب از این چاه بیابیم و این کار فوق‌العاده مهمی بود که انجام شد.

تولید برق ارزان در سیستان و بلوچستان

دهمرده افزود: یکی دیگر از مسائل مهم سیستان و بلوچستان، وجود بادهای 120 روزه است که باعث بروز معضل ریزگردها و گرد و غبار در این منطقه شده و برای مردم مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما در دنیا روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از بادها برق تحت عنوان برق تجدیدپذیر تولید کرد که در پی حمایت مجلس و تامین اعتبارات لازم برای آن، اجرای این روش در این استان نیز به ثمر رسید، ضمن اینکه برق تولید شده به این روش بسیار ارزان است و این کار بسیار مهمی بود که در این منطقه در تابستان به مدت 6 ماه انجام شد، ضمن اینکه برق حاصل از آن را هم می‌توان به شبکه سراسری تزریق کرد و هم به پاکستان و افغانستان صادر کرد.

وی در مورد ایجاد ردیف بودجه برای اولین بار به منظور احداث راه‌ آهن زابل- زاهدان و اجرای این پروژه در جهت تحقق مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: زمانی که به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم، مسیر راه آهن این منطقه چابهار-ایرانشهر-کرمان بود، اما بعد از اینکه در سمت نماینده وارد مجلس شدم این مسیر به چابهار- ایرانشهر-خاش- زاهدان تغییر پیدا کرد و مسیر زاهدان به زابل حذف شد و به چابهار- زاهدان- بیرجند تغییر یافت. بنابراین در پی تلاشی که کردم، در مجلس این ردیف قانونی اصلاح شده و مسیر به زاهدان-زابل-بیرجند تغییر پیدا کرد، ضمن اینکه در شرایط کنونی به دنبال تخصیص اعتباراتی به این بخش، پروژه فوق الذکر ادامه دارد تا خط راه آهن را به افغانستان متصل کند که این امر از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، چرا که زمینه ورود تجار خارجی را فراهم می‌کند.

احداث اولین کارخانه لوله شرق کشور در سیستان و بلوچستان

دهمرده در رابطه با اجرای طرح انتقال آب از چاه نیمه‌ با لوله که به طرح 46 هزار هکتاری سیستان مشهور بوده با رقم 850 میلیون دلار که فاز اول آن توسط رییس جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت تا آب از طریق لوله از چاه نیمه‌ به زمین‌های مردم هم برای شرب و هم کشاورزی منتقل شود. اجرای این پروژه با کمبود بودجه مواجه بود بنابراین در پی مصوبه مجلس، مجدد مبلغ 350 میلیون دلار برای آن برداشت شد تا این پروژه تکمیل شود که هم‌اکنون در مراحل نهایی قرار دارد. همچنین احداث اولین کارخانه لوله شرق کشور برای اجرای طرح 46 هزار هکتاری از دیگر اقداماتی بود که در این منطقه انجام شد و بزرگترین قطر لوله تولید شده در این کارخانه نیز برای ورامین و دیگر نقاط کشور فرستاده می‌شود. ضمن اینکه می‌توان لوله مورد نیاز برای انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را نیز از این کارخانه تامین کرد.  

امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نفت جهت گازرسانی به مناطق مختلف سیستان و بلوچستان

وی در خصوص گازرسانی به سیستان و بلوچستان که در حال انجام بوده و قرار است در اوایل سال 1400 افتتاح شود، افزود: بنده از زمانی که استاندار سیستان و بلوچستان بودم، گازرسانی در این منطقه را از ایرانشهر به طرف عسلویه آغاز کردم و در مدت 3 سال 900 کیلومتر را با قطر 56 اینچ انجام دادم، اما بعد از آن ادامه اجرای این پروژه رها شد تا زمانی که به عنوان نماینده مجلس انتخاب شدم مجدد گازرسانی تا زاهدان ادامه پیدا کرد و این در حالی است که بنده معتقد بودم باید این طرح تا مرز افغانستان نیز ادامه پیدا کند که بتوانیم در پی آن نیروگاه ایجاد کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خاطرنشان کرد: ادامه این پروژه به این صورت بود که با وزیر نفت در این مورد تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که در حال نهایی شدن است و در پی آن لوله کشی گاز در شهرستان‌های این منطقه آغاز شده است، ضمن اینکه در زابل نیز با تانکر گازرسانی می‌شود و هنوز خط لوله متصل نشده است.

وی در مورد ایجاد پژوهشگاه مستقل زابل توسط وزارت علوم و ایجاد ردیف‌‎های جاری و عمرانی، عنوان کرد: بنده زمانی که رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان بودم، قریب 10 هزار هکتار زمین در مرز افغانستان حوالی چاه نیمه گرفتیم و در آن 3 پژوهشکده ایجاد کردیم که سال گذشته وزارت علوم آن را به پژوهشگاه مستقل تبدیل کرد و برای آن ردیف بودجه عمرانی تعیین شد.

وی پیرامون ایجاد ردیف‌های جاری و عمرانی برای پژوهشکده‌های دام‌های خاص، کشاورزی، تالاب بین المللی هامون و مرکز تحقیقات دارویی و 2 دانشکده بهداشت و پرستاری و مامایی برای شهرستان‌های هامون و زهک، یادآور شد: در سال‌های اخیر مجلس و سازمان برنامه و بودجه به ایجاد این مراکز در سیستان و بلوچستان کمک کردند و برای هر کدام ردیف بودجه جاری و عمرانی تعیین شد که کار فوق‌العاده بزرگی بود که انجام شد، ضمن اینکه این پژوهشگاه با مرز افغانستان 20 کیلومتر مرز مشترک دارد.

موافقت دولت با انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان از دیگر اقداماتی بود که در پی مذاکره با اعضای مختلف کابینه دولت به خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و با موافقت دولت همراه شد.

احداث 6 بزرگراه در زابل

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: احداث اولین بزرگراه‌های ایران از سال 84 در این استان آغاز شد در حالیکه تا آن زمان حتی یک متر هم بزرگراه در این منطقه نداشتیم و بسیاری از آنها نیمه تمام باقی ماند، ضمن اینکه در شرایط کنونی اجرای پروژه احداث حدود 6 بزرگراه در زابل در حال انجام است و بودجه این بخش هم افزایش پیدا کرده است و تحقق این مهم باعث می‌شود آمار تلفات در مسیرهای مواصلاتی به شدت کاهش پیدا کند، کمااینکه دو نقطه در ایران ازجمله چالوس و زابل-چابهار در زمان افزایش میزان ترددها یک طرفه می‌شود که با ایجاد این بزرگراه‌ها این مشکل در سیستان و بلوچستان حل خواهدشد./

پایان پیام