به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمد علی پوردر نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به محرومیت شهرستان چالدران که در شمال غربی ترین نقطه کشور واقع شده، گفت: چالدران محل شهادت 27 هزار شهید در دوره صفویه در جریان جنگ چالدران با دولت عثمانی است که مرحوم علامه جعفری(ره) توصیه می کرد هرگاه قصد ورود به این شهر را داشتید، به حرمت خون های پاک شهدا با وضو وارد شوید که چالدران شلمچه دوره صفویه است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی گفت: این منطقه علیرغم داشتن مراتع و چراگاه های کم نظیر مستعد دامداری و داشتن 144 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه و ذخایر ارزشمند معدنی، از لحاظ شاخص برخورداری در سطح استان و کشور جزء محروم ترین شهرستان های کشور است، محرومیت در این منطقه تا جایی است که از ابتدای انقلاب تا به امروز حتی یک پروژه ملی در چالدران به اجرا در نیامده است.

وی یادآور شد: از چند سال قبل به دلیل نداشتن درآمد کافی، روستاهای چالدران به ناچار و به تدریج خالی از سکنه شده و مهاجرت رواج پیدا کرده است به طوری که از 222 روستا، 44 روستا خالی از سکنه شده و تعداد روستاهای شهرستان با سکنه به 178 روستا کاهش یافته است.

علیپور ادامه داد: در کنار این محرومیت ها، از کم لطفی و بی مهری مدیران استان، از جمله استاندار و مدیریت بسیار ضعیف شهرستان رنج می بریم؛ مدیریت شهرستان حتی قادر نیست مشکل نان مصرفی شهروندان را برطرف کند و امروزه تهیه نان مصرفی شهر و روستاهای اطراف با ایستادن در صف های طویل به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در ادامه با یادآوری این مطلب که تقریبا از سه سال قبل بنیاد علوی به دستور رهبر معظم انقلاب، مأموریت پیدا کرده بخشی از محرومیت و عقب ماندگی چالدران را با اجرای طرح های حمایتی و توانمندسازی جبران کند، اظهار داشت: عدم هماهنگی، همکاری و مدیریت ضعیف شهرستان و عدم اهتمام استاندار باعث شده از این لطف و عنایت رهبری به نحو مناسب بهره مند نباشیم.

وی افزود: از حدود 5 ماه قبل، از وزیر کشور در رابطه با مشکل مدیریتی شهرستان سوال کردم اما با بی توجهی و وقت کشی، حاضر به حضور در کمیسیون امور داخلی کشور برای پاسخگویی نشده است.

علیپور ادامه داد: برای جلوگیری از مهاجرت بی رویه مردم شهرستان و تأمین معیشت آنها، ایجاد و راه اندازی دو بازارچه مرزی که تمام مراحل مربوطه را طی کرده و در کمیسیون اقتصادی دولت منتظر تأیید نهایی است می تواند موجب گشایش جدی در معیشت مردم چالدران باشد.

وی اضافه کرد: حدود 600 هکتار در زمین های پایاب سد کرم آباد و سد بابا احمد، سیستم آبیاری تحت فشار اجرا شده اما به بهره برداری نهایی نرسیده که از استاندار به جد می خواهم با توجه ویژه این کار ناتمام را به اتمام برساند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از نیروهای نظامی، انتظامی و مرزبانی به خصوص برادران سپاه و بسیج که با مجاهدت های شبانه روزی خود از مرزهای جمهوری اسلامی با اقتدار پاسداری کرده و امنیت کامل برای ساکنان مرز به ارمغان می آورند، تشکر می کنم./

پایان پیام