عبدالله رضیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد روز ملی دریای خزر و وضعیت زیست محیطی این دریا، گفت: ایران تنها در وضعیت‌ بحرانی زیست‌ محیطی دریای‌خزر نقش ندارد بلکه کشورهای همسایه نیز در این آلودگی نقش داشته و هیچ‌گونه احساس مسئولیتی در مورد وضعیت بحرانی دریا ندارند که در این رابطه آلودگی دریا به شدت در حال افزایش است.

حضور عبداله رضیان در غرفه خبرگزاری خانه ملت در نمایشگاه مطبوعات

روانه‌شدن ضایعات صنایع به رودخانه‌های منتهی به دریای‌خزر/ کاهش صید 10 برابری ماهی به علت آلودگی

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه ضایعات صنایع روانه رودخانه‌های منتهی به دریای‌خزر می‌شود، افزود: متاسفانه نسل آبزیان دریا به دلیل ورود فاضلاب و پسماند در حال انقراض است به گونه‌ای که صید ماهی در سال‌های اخیر10 برابر کاهش یافته است.

وی با انتقاد از اینکه وضعیت ماهیان خاویاری اسف‌بار است، تصریح کرد: در دریای خزر به هیچ وجه برداشت ماهیان خاویاری را نداریم این در حالی است که این ماهیان در گذشته به عنوان یکی از محورهای صادراتی و قطب‌های اقتصادی مازندران به شمار می‌رفت و این ناشی از آلودگی زیست محیطی دریای خزر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه کنترل چندانی در مورد جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی دریای‌خزر وجود ندارد، ادامه داد: باید کنفرانسی تشکیل و بررسی پژوهشی مناسبی در مورد آلودگی زیست‌محیطی دریای خزر صورت گیرد و هشدارهای لازم داده شود.

با وضعیت فعلی تا 20 سال آینده چیزی به عنوان حیات دریایی در دریای خزر نداریم

رضیان با بیان اینکه اگر وضعیت زیست محیطی فعلی دریای خزر تداوم داشته باشد تا 20 سال آینده چیزی به عنوان حیات دریایی در دریای‌خزر نخواهیم داشت و این زنگ خطری جدی است، گفت: کشورهای همسایه باید ورودی جدی به این موضوع داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مورد لایحه مدیریت پسماند، افزود: در این لایحه راهکارهایی برای مدیریت پسماند در دستگاه های دولتی و بخش خصوصی پیش بینی شده اما تامین منابع آن با مشکل مواجه است و باید بودجه مورد نیاز تامین شود.

به بیش از هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند نیاز داریم

وی با بیان اینکه به بیش از هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند نیاز داریم، ادامه داد: متاسفانه این منابع هنوز تخصیص داده نشده است.

همدلی و هماهنگی میان کشورهای حاشیه دریای‌خزر برای پیگیری مشکلات دریا وجود ندارد و هر کدام  به صورت جزیره‌ای عمل می کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه روسیه عامل اصلی آلودگی زیست محیطی دریای خزر است، تصریح کرد: کشور روسیه ارتباط بیشتری با دریا دارد این در حالی است که همدلی و هماهنگی میان کشورهای حاشیه دریای‌خزر برای پیگیری مشکلات دریا وجود ندارد و هر کدام به صورت جزیره‌ای اقداماتی را انجام می‌دهند البته برخی نیز هیچ تلاش و توجهی نسبت به کنترل آلودگی ندارند و اهرم فشاری برای انجام پیگیری مباحث وجود ندارد که در این رابطه نیاز است سازمان یا کنوانسیونی برای پیگیری مشکلات زیست محیطی دریا تشکیل شود./

پایان پیام