به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، حضور میلیونی زائران اربعین که تعداد زیادی از آن‌ها با پای پیاده و بعضا بدون کفش،  کیلومترها مسیر را به سمت کربلا طی می‌کنند و همه با عشق و شور، سختی‌های این مسیر را به جان خریده و به دیدار معشوق می‌شتابند.

اربعین؛ یک سفر معنوی 

اربعین یک سفر معنوی است، در کنار ثمرات معنوی که دارد که خواه و ناخواه تبادلات فرهنگی و اقتصادی بسیاری برای زائران به همراه داشته است، در گردشگری مذهبی شهرهای مرزی فرصت و پتانسیل قوی دارند در جهت پیش برد اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی انتقال اهداف مذهبی دارند؛ سالانه میلیون‌ها دلار درآمد ارزی از این راه حاصل می شود. برخی قطب های گردشگری مذهبی ایران مانند قم، شیراز و مشهد مقدس، پذیرای توریست‌های بسیاری از داخل و خارج از کشور هستند.

اگر از جنبه های گردشگری به این رویداد نگاه کنیم، درخواهیم یافت که این پیاده روی، یک موقعیت و رویداد فرصت آفرین است؛ باید زمینه‌های بی‌نظیر این اتفاق بزرگ مذهبی و تفریحی را بررسی کرد و از پتانسیل‌های فوق العاده آن بهرمند شد.

اربعین فرصتی در جهت بهبود شرایط مرزی و حاشیه ای کشور

سیدصادق طباطبایی‌نژاد نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از اربعین به عنوان یک سفر معنوی یاد می‌کند و به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: در کنار ثمرات معنوی زیارت اربعین، تبادلات فرهنگی و اقتصادی بسیاری می تواند به همراه داشته باشد. گردشگری مذهبی اربعین می تواند فرصتی طلایی برای شهرهای مرزی از جمله ایلام، کرمانشاه و خوزستان  باشد؛ با حضور مردم در مناطق مرزی و حاشیه‌ای کشور می‌توان شاهد بهبود شرایط اقتصادی مردم در مناطق مرزی و محروم کشور باشیم .

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: اربعین بیشتر روح اتحاد عمل و همبستگی مردم را نشان می دهد، دایرکردن نمایشگاه‌هایی در کنار ایستگاه‌های صلواتی هر دو کشور و ارائه خدمات فرهنگی می‌تواند پیشنهاد خوبی در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی زیر سایه گردشگری مذهبی باشد.

گردشکری اربعین فرصتی کوتاه در جهت توسعه اقتصادی

محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شهرهای مرزی ایران  را در ایام اربعین به عنوان یک پتانسیل قوی اقتصادی می‌داند و در گفتگویی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: اربعین یک سفر زیارتی و سیاحتی است و می تواند ظرفیت مناسبی داشته باشد برای رونق و توسعه اقتصادی؛ حجم بالای انتقال مسافر از این شهرها یک فرصت اقتصادی محسوب می‌شود، بسیاری از  زائران اقدام به عبور از مرزهای خسروی، مهران و شلمچه می‌کند؛ از یک یا دو ساعت تا 24 ساعت برای طی کردن مراحل قانونی عبور از مرز در شهرهای مرزی ماندگار می‌شوند؛ ارائه خدمات برای رفاه حال زائرین و ایجاد مهمانسرا و مهانخانه‌ها و حتی هتل می‌تواند موجب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در شهرهای مرزی و حاشیه ای کشور داشته  باشد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در ادامه تاکید کرد: ایجاد نمایشگاه‌ها وبازارچه‌های محلی هم در کنار انتقال فرهنگ ایرانی می تواند نقش پررنگی در جهت توسعه اقتصادی را به همراه داشته باشد .

حضور 20 میلیون نفری در حماسه ای بی نظیر برای یک هدف

اصغر مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری اربعین از آن به عنوان یک فرصت طلایی یاد می‌کنند و به خانه ملت می گوید:  هر ساله میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی بزرگ و اجتماع عظیم معنوی شرکت می کنند؛ سفری که ترکیبی از ایمان و عاطفه و عقل است، اربعین می‌تواند نماد عزت و عظمت مسلمان و نماد وحدت و همبستگی باشد ، هیچ جای دنیا چنین حماسه‌ای وجود ندارد ، حماسه ای که با حضور 20 میلیون نفر همه با هم با یک هدف در یک مسیر حرکت کنند.

تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: دولت با استفاده از بخش خصوصی می‌تواند از گردشگری اربعین به عنوان یک فرصت اقتصادی در توسعه و رونق اقتصادی استفاده کند؛ توسعه حمل و نقل مسافران در مرزهای دو کشور با رعایت نشدن استانداردهای حمل و نقل عمومی بیشتر به یک تهدید می‌ماند تا یک فرصت! می‌توانیم با رایزنی با کشور عراق آنرا به یک فرصت اقتصادی در توسعه حمل و نقل تبدیل کنیم و تا ایمنی جان زائران نه تنها در دوران اربعین بلکه در کل روزهای سال تامین شود.

ایجاد نمایشگاه های صنایع دستی یک فرصت استثنایی اقتصادی و فرهنگی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تاکید کرد: امسال زائرین اربعین نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده ، اما متاسفانه امکانات نسبت به سال‌های گذشته محدودتر شده است،  دولت ایران و عراق  می تواند از این فرصت معنوی ایجاد شده بیشتر در راستای همبستگی بین مسلمان  و توسعه همکاری در حوزه های مختلف استفاده کنند؛ ایجاد نمایشگاه‌ها صنایع دستی در شهرهای مرزی علی الخصوص در کنار ایستگاه‌های صلواتی در کشور عراق می‌تواند فرصت بزرگی باشد تا فرهنگ و هنر ایرانی را در قالب صنایع دستی به کشور همسایه عراق انتقال داد؛ در این میان ورود بخش خصوصی می‌تواند بستر مناسبی در توسعه اقتصادی باشد که وزارتخانه میراث فرهنگی می‌تواند از این سفر معنوی به عنوان فرصتی اقتصادی بهره‌برداری کرده  و در دوران سخت تحریم ها از آن استفاده کند.

توجه به زائرین داخلی و خارجی اربعین

احد آزادی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به آوردهای گردشگری اربعین اشاره کرد و به خبرنگار خانه ملت گفت: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری اربعین در کشور آورده‌های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی به همراه دارد؛ در این بین نقش جمهوری اسلامی ایران در بخش مسافر و اربعین از دو جهت قابل اعتنا است یکی زائرین داخلی و دیگری زائرین خارجی که این تعداد از مرز جمهوری اسلامی ایران به عراق سفر می‌کنند؛ این ظرفیت بسیار عالی در حوزه گردشگری اربعین است ؛ وزرات امور خارجه ؛ وزراتخانه میراث فرهنگی و گردشگری در کنار سازمان حج و زیارت باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که بتواند بهترین استفاده را از این ظرفیت عظیم گردشگری کنند.

نقش جمهوری اسلامی ایران در تقریب بین مذاهب برای حضور در این حماسه پرشور بسیار پررنگ بوده است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید می‌کند: نقش جمهوری اسلامی ایران در تقریب بین مذاهب برای حضور در این حماسه پرشور بسیار پررنگ بوده است در کنار آن شعار عاشورای امام حسین (ع) و قیام آن حضرت و قسمت مهم ماجراست نشان می‌دهد تا جهان هست قیام امام حسین (ع) در یادها زنده خواهد بود، این حرکت حماسی دلیلی بر توسعه سیاسی بین کشورها و تقریب بین ملت ها خواهد شد.

ایران کشوری امن در منطقه برای زائرین

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ورود زائرین اربعین از کشورهای پاکستان یا افغانستان به کشور می‌تواند زمینه توسعه گردشگردی مذهبی را در کشور فراهم کند بدون شک زائران باید ایران را به عنوان یک کشور امن و آرام و مهمانپذیر بشناسند تا در هنگام بازگشت موضوع شهرهای مذهبی از جمله مشهد ، قم و جمکران را هم در نظر داشته باشند که این موضوع می تواند در کنار توسعه مذهبی توسعه اقتصادی و جذب توریسم را هم به همراه داشته باشد.

بازارچه های محلی درشهرهای مرزی گامی بلند در صادرات غیر نفتی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای به ایجاد نمایشگاه‌های بین مرزی اشاره کرد و گفت: ایجاد نمایشگاه‌های مرزی می‌تواند یک تحول بزرگ در راستای انتقال فرهنگ غنی ایرانی باشد؛ اگر بتوانیم بازارچه های مرزی در مسیر بازگشت زائرین ایجاد کنیم در بحث صادرات غیرنفتی یکی از بلندترین گام‌های برنداشته را  برداریم .

ارتقای سرمایه سیاسی و اقتصادی با گردشگری مذهبی

احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ارتقای سرمایه سیاسی و اقتصادی کشور در گردشگری اربعین اشاره کرد و به خانه ملت می‌گوید: فرصت زیارت و حضور در اماکن مذهبی به تعبیری سرمایه معنوی است اگر این سرمایه معنوی درست فهمیده و ادراک کنیم موجب ارتقای سرمایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم خواهد شد.

جنبه فرهنگی و برکت معنوی نمایشگاه‌های اربعین

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: گردشگری اربعین از کشورهای همسایه در قالب سفری مذهبی به صورت پیاده‌رویی شروع می شود، برای این پیاده رویی که حدودا یکماه  به طول می انجامد باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم، در این سفر معنوی مهمانپذیری مردم عشایر عراق از زائرین بسیار پررنگ است، بدون شک اگر نمایشگاهی هم در جهت ارائه محصولات فرهنگی و صنایع دستی ایرانی در این سفر معنوی ایجاد می‌شود باید بیشتر در جهت آشنایی فرهنگ و هنر ایرانی باشد و با قیمت مناسبی به علاقمندان و زائران ارائه شود تا جنبه فرهنگی و برکت معنوی آن در نظر گرفته شود.

در پایان در نظر داشته باشیم، ظرفیتهای این حوزه برای گردشگری امری مسلم است اما رسیدن به آن تنها با بیان بدیهیات رخ نمی‌دهد و در حوزه اجرایی نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری کوتاه و بلند مدت دارد./

پایان پیام