محمد قمی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به نقش جوانان در خودکفایی کشور گفت: مقام معظم رهبری خطوط کلی را برای نظام به خوبی ترسیم می‌کنند به عنوان مثال برای امسال رونق تولید را انتخاب کردند و به بحث خودکفایی اشاره کردند. کشورها باید استقلال به معنای واقعی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند و خودکفایی در این زمینه بسیار مهم است.

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اساسی در خودکفایی کشور دارند و از سوی دولت نیز حمایت می‌شوند

باید به هر میزانی که می‌توانیم محصولات را خودمان تولید کنیم

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هر میزانی که بتوانیم تولیدات صنعتی، مواد غذایی و غیره را تولید کنیم بسیار موثر است اما برخی از موارد است که امکانات آن را نداریم و باید برای آنها تلاش کرد اما در جاهایی که می‌توانیم باید خودمان تلاش کرده و تولید کنیم. امام فرمودند که ما می‌توانیم و در واقع نیز همین طور است.

جوانان ذائقه کشور را می‌شناسند

وی افزود: مقام معظم رهبری بر روی جوانان و توسعه علم تاکید کردند و شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و در مراکزی که شرکت‌ها وجود دارند، جوانان آماده کار، فعال و پر نشاط را جذب می‌کنند این جوانان ذائقه کشور را می‌شناسند یعنی می‌دانند که چه چیزی باید تولید کنند و امکانات آن را نیز دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اساسی در خودکفایی کشور دارند

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید شرکت‌های دانش‌بنیان را حمایت و تقویت کند، تصریح کرد: این حمایت‌ها صورت می‌گیرد اما شرکت‌های دانش‌بنیان نقش اساسی در خودکفایی کشور دارند؛ افرادی هستند که جزء شرکت‌های دانش‌بنیان نیستند اما خودشان با شناختی که از نیازهای کشور دارند و تجربه، نبوغ، سابقه و امکاناتی که دارند، در این زمینه می‌توانند کشور را به خودکفایی برسانند.

وی گفت: به عنوان مثال در پاکدشت کارخانه‌ای به نام پوشش رادیاتور است که رادیاتور ماشین می‌سازد و مدیر عامل آن فردی است که شاگرد رادیاتورساز بوده و اکنون بزرگترین کارخانه رادیاتورسازی را در خاورمیانه دارد و با توجه به تحریم‌ها به 52 کشور رادیاتور صادر می‌کند اما به ایران خودرو و سایپا نمی‌دهد زیرا پولش را نمی‌دهند و به فرانسه، انگلیس و روسیه صادرات و مشتری بسیاری دارد اما با توجه به نبوغ و تجربه و پشتکار یک قسمتی از خودکفایی کشور را به عهده گرفته و علاوه بر داخل به خارج نیز صادرات دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه حمایت از تولید کنندگان و بسترسازی بسیار مهم است اظهار کرد: چندی پیش خودروسازها نمایشگاهی از قطعات وارداتی گذاشتند و از تولیدکنندگان خواستند آن قطعات را تولید کنند؛ اینکه قطعات در کشور تولید شود، به نفع کشور، خودروسازها و نیز به نفع مردم است چراکه قطعاتی که تولید می‌شود ارزان‌تر تمام می‌شود و ارزبری کمتری دارد یا اینکه ارزبری ندارد بنابراین برای کشور مفید است.

خودکفایی باعث عزت مردم می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: خودکفایی باعث عزت مردم شده و محتاج کسی نمی‌شوند و شرایط تحریم دیگر معنایی ندارد چراکه خودمان می‌توانیم همه چیز را درست کنیم؛ تحریم‌ها ایران را به شکوفایی می‌رساند به‌طوری‌که در این چند وقت قطعات، مواد و کالاها را مردم و به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌کنند./

پایان پیام