حسین هاشمی‌ تختی‌نژاد رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند مثبت صنعت کشتی‌سازی در کشور، گفت: در گذشته دستگاه‌های دولتی سفارشات خود را برای تولید و تعمیر کشتی کمتر به کشتی سازی های داخلی می دادند، آن ها علت این مسئله را مدت زمان طولانی انجام سفارشات اعلام می کردند، به طوری که اگر ساخت یک کشتی در خارج از کشور یک سال به طول می انجامید، همان سفارش در داخل حدود سه سال زمان می برد.

صنعت کشتی سازی

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین قیمت تمام شده در داخل کشور بیشتر از قیمت اعلام شده از سوی کشتی سازی های خارجی بود، از این رو این مسائل موجب می شد که دستگاه های دولتی سفارشات خود را به خارج از کشور دهند.

دستگاه های دولتی بخشی از سفارش تولید کشتی را به شرکت های داخلی و بخشی را به شرکت های خارجی می دهند

وی تصریح کرد: با توجه به این مسائل و موضوعات موجود، به دستگاه های مربوطه توصیه کردیم که بخشی از سفارشات خود را به کشتی سازی های داخلی و بخشی را به کشتی سازی های خارجی دهند تا با این روش ضمن رفع نیازهای موجود، صنعت کشتی سازی داخلی نیز رونق گیرد.

صنعت کشتی سازی کشور در مسیر درست و قابل قبولی قرار دارد

هاشمی تختی نژاد گفت: در شرایط کنونی صنعت کشتی سازی کشور در مسیر درست و قابل قبولی قرار دارد و این مسئله موجب شده که شرکت بزرگی مانند شرکت نفتکش ایران، سفارشات تعمیرات خود را به شرکت های داخلی دهد.

پیشرفت چشمگیر صنعت کشتی سازی داخلی در تولید، انتقال و نصب سکوهای نفتی

صنعت کشتی سازی کشور در حوزه ساخت سکوهای نفتی یا ریگ نفتی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است، به طوری که برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی، شرکت داخلی اقدام به تولید سکوی نفتی کرد، همچنین فرآیند انتقال و نصب سکوی مربوطه نیز صورت گرفت

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از طرف دیگر صنعت کشتی سازی کشور در حوزه ساخت سکوهای نفتی یا ریگ نفتی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است، به طوری که برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی، یک شرکت داخلی اقدام به تولید سکوی نفتی کرد، همچنین فرآیند انتقال و نصب سکوی مربوطه نیز صورت گرفت.

صنعت کشتی سازی علی رغم تحریم ها در مسیر تحول و پیشرفت قرار گرفته است

رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته نشان می دهد که صنعت کشتی سازی کشور علی رغم محدودیت ها و تحریم ها در مسیر تحول و پیشرفت قرار گرفته است، البته در این رابطه دستگاه های دولتی باید با ارائه سفارش به کارخانجات داخلی از تولید داخل حمایت کنند./

پایان پیام