حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به پیام دولت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره پویش "صلح هرمز"،گفت: موضوع طرح "صلح هرمز" از طرف جمهوری اسلامی هنوز با اقبال عملی مواجه نشده و فقط قطر از این طرح حمایت کرده است.

وی با اشاره به تاکید نخست وزیر سابق قطر از پیشنهاد گفت و گو با ایران در موضوع خلیج فارس ادامه داد: قطری ها واقعاً در شرایط بحرانی به عینه دیدند که سیاست جمهوری اسلامی ایران ثبات ساز است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه قطری‌ها واقع گرایانه تحولات را می بینند،  عنوان کرد: در زمانی که قطر تحریم شده بود، جمهوری اسلامی به این کشور کمک کرد و هدف کشور ما تشکیل جبهه و ائتلاف نبود؛ بلکه هدف از کمک به قطر،جلوگیری از بی ثباتی منطقه بود و اینکه قطر بتواند از شرایط ناعادلانه عبور کند. 

بیشتر بخوانید:

فلاحت پیشه با اشاره به موضوع "صلح هرمز" خاطرنشان کرد: اگر دیپلمات ها بتوانند بهتر کار کنند طرحی که آقای روحانی داده است، قابلیت اثربخشی دارد؛ من معتقدم که در قالب این طرح باید با سیاست تفضیلی برای هر کشور برنامه خاصی داشت و نهادهای مشخصی را ایجاد و افراد خاصی را مامور کرد تا این طرح را به نتیجه برسانند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید براینکه طرح "صلح هرمز" نمی‌تواند یک طرح کلی باشد، مطرح کرد:  طرح "صلح هرمز" را باید به صورت تفضیلی اجرا کرد؛ یعنی اینکه در قبال برخی از کشورها مانند قطر و عمان می توان به سمت راهبردهای مشترک حرکت کرد، ولی در قبال برخی از کشورها مانند عربستان و امارات باید سیاست تنش زدایی را در پیش گرفت. همچنین در قبال برخی از کشورها مانند کویت باید سیاست همکاری جویانه را در دستورکار قرار داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی با پیشنهاد پویش "صلح هرمز" به دنبال نقش محوری در خلیج فارس نیست، خاطرنشان کرد: هرزمان که تلاش کنیم نقش محوری داشته باشیم، اولین ضربه را به طرح ها زده ایم، چراکه طرح های همکاری منطقه ای  سیاست همکاری جویانه را ایجاب می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش برای محوریت و مواردی از این دست، باعث رقابت در داخل طرح‌هایی مانند "صلح هرمز"می‌شود و هیچ وقت طرح های دیپلماتیک با رقابت به نتیجه نمی‌رسد./

پایان پیام