به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، نشست یک روزه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب و ظرفیت های نظام قانونگذاری کشور امروز (چهارشنبه ، 22 آبان ماه) برگزار شد.

احمد سالک رئیس کارگروه پیگیری اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در این جلسه اظهار داشت: بیانیه گام دوم بیانیه ای عرشی و منشوری بین المللی در جهت مبارزه با استکبار جهانی است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی بیان کرد: بیانیه گام دوم امیدبخش، بانشاط و از روی صدق و صفا و دلسوزی جهت تزریق امید به جامعه نگاشته شده است.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در 23 موضوع و 7 توصیه تهیه شده و 18 بار اقتصاد در آن یادآوری شده است، بیان کرد: مخاطبان این بیانیه عموم مردم، مسئولین کشوری در قوای سه گانه، جوانان و نخبگان کشور و مخاطب هایی است که حسب مورد مخاطب این بیانیه قرار گرفته اند.

وی افزود: بیانیه گام دوم دارای جامعیت و هویت انقلابی است که بحث های مربوط به چالش های دیروز، امروز و فردا را مورد توجه قرار داده است. در این نشست با رویکرد فرهنگی به دنبال عملیاتی سازی توصیه های هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم.

سالک ادامه داد: اگر عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به پشتوانه قانونی نیاز دارد فعالان این عرصه می توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند تا مجلس قوانین لازم را وضع کند. همچنین از پیشنهاد برای پر کردن خلاهای احتمالی با تنقیح قوانین استقبال می کنیم.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه اولویت ها برای اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید مشخص شود، گفت: صدا و سیما در این زمینه وظیفه دارد رسانه های بیگانه را رصد کند تا نحوه مقابله را مشخص کنیم همچنین این سازمان باید شبهاتی که از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی مطرح می شود را مورد توجه قرار دهد.

جعفرپور: مجلس وظیفه مهندسی بحث‌های پراکنده در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب را برعهده دارد

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: بعد از صدور بیانیه گام دوم گروه های بسیاری همانند سمن های علمی خود را مخاطب این بیانیه دانستند و در پژوهشگاه ها محتوای مناسبی را تهیه کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص نحوه ورود قوه مقننه به پیگیری و اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران گفت: مجلس نیز می تواند همانند یک مرکز پژوهشی این بیانیه را تبیین کند اما تصمیم بر این شد تا مجلس با توجه به وظیفه نظارتی و تقنینی که دارد به مهندسی بحث های پراکنده ای که در کشور انجام شده بپردازد زیرا مجلس امکان پشتیبانی این موضوع را دارد.

وی افزود: نیروهای انقلابی توان تبیین اجزای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را دارند و مجلس وظیفه ساختارسازی در این حوزه را برعهده گرفته است.

سعیدی:کمیسیون فرهنگی مجلس برای اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام شده است

در ادامه این نشست محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیانیه گام دوم مسیر خود را یافته است اما نقش قوای سه گانه، دستگاه های مختلف و مردم در اجرای این گام نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ورود مجلس به روند اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می تواند راهگشا باشد، افزود: نقش نظارتی و تقنینی مجلس در این زمینه اثرگذار است.

سعیدی ادامه داد: با توجه به اینکه خواستگاه انقلاب اسلامی فرهنگی بوده به همین جهت کمیسیون فرهنگی مجلس برای اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب پیشگام شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولا برگزاری جلسات به لحاظ تئوری دنبال می شود اما باید تلاش کنیم تا این نشست ها خروجی داشته باشد و تصمیمات منطقه ای و قابل اجرا اخذ شود.

لازم به ذکر است در این نشست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، نماینده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدا و سیما، ستاد پیگیری بیانیه گام دوم دفتر نشر و حفظ آثار مقام معظم رهبری گزارش های خود را در زمینه اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ارائه کردند./

پایان پیام