به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 20 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح الحاق دو تبصره به بند «د» ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به ارائه نظرات موافق و مخالف خود پرداختند.

سیدتقی کبیری در مخالفت با کلیات طرح یاد شده گفت: این طرح خلاف برنامه ششم است و برای تصویب آن نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق بند «د» ماده 88 به ازای 25 درصد جانبازی یا هر ماه مدت حضور در جبهه و هر ماه آزادگی یک ماه کسری نظام وظیفه برای فرزندان خانواده ایثارگران در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: طرح مذکور با مخالفت کمیسیون برنامه و بودجه نیز مواجه است از این رو باید با تصویب قوانین مختلف کمک حال خانواده ایثارگران باشیم.

احمد مرادی در موافقت با کلیات طرح الحاق دو تبصره به بند «د» ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه گفت: این پیشنهاد همچنان که در مفاد آن مشهود است، تسهیلاتی را برای فرزندان خانواده ایثارگران در نظر گرفته است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس مفاد طرح یاد شده فرزندان آزادگان به ازای هر ماه اسارت و فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی و فرزندان رزمندگان به ازای هر ماه حضور از 12 روز کسر خدمت برخوردار می شوند.

همچنین غلامرضا کاتب در مخالفت با طرح مذکور گفت: چرا باید هر روز در مجلس قانونی را که در مورد آن تصمیم گرفته ایم، تغییر دهیم؟ این موضوع مغایر بند 9 اصول سیاستگذاری قانونگذاری ابلاغی رهبر انقلاب است که تاکید بر ثبات، انسجام، شفافیت و متناسب بودن قوانین با نیازهای جامعه دارد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خصوص موضوع این طرح قبلا در برنامه ششم صحبت شده و تصمیم گیری نهایی صورت گرفته لذا نباید مجددا به این موضوع پرداخته شود.

در ادامه احمد سالک کاشانی در موافقت با طرح الحاق دو تبصره به بند د ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه گفت: براساس بند الحاقی ماده 45 خدمت وظیفه عمومی در صورت اذن فرمانده کل قوا می توان در خصوص موضوع این طرح تصمیم گیری شود که با توجه به دریافت موافقت های لازم ستاد کل نیروهای مسلح درصدد قانونی کردن این امر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون، به ازای 30 ماه جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه اسارت فرزندان خانواده ایثارگران از خدمت معاف می شوند و این طرح برخلاف موضوع یاد شده نیست بلکه الحاقی برای مازاد درصدهای ذکر شده و فرزندان دیگر خانواده ایثارگران است.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با طرح یاد شده گفت: زمانی این طرح را تدوین کردیم که به مدت 2 الی 3 سال مشکلاتی پیش آمده بود اما اکنون این مشکلات برطرف شده و  دیگر نیازی به تصویب این طرح نیست.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح به ضرر خانواده ایثارگران است و قانون برنامه ششم بهتر از طرح مذکور است.

در پایان مهرداد بائوج لاهوتی ضمن موافقت با طرح الحاق دو تبصره به بند د ماده 88 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه گفت: ستاد کل نیروهای مسلح قانون قبلی که اشاره به یک ماه کسری در قبال هر درصد جانبازی یا تعداد ماه های اضافی اسارت و سابقه مازاد حضور در جبهه داشت را نپذیرفته و عنوان می کند باید به 12 روز کاهش یابد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براین اساس این طرح اشاره به مدت زمان اعطای کسری خدمت برای فرزندان دوم و به بعد خانواده ایثارگران است./

پایان پیام