محمود نگهبان سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه در آستانه ثبت‌نام مدارس هستیم و احتمال افزایش غیرضروری شهریه‌ها وجود دارد گفت: در حوزه مدارس بر اساس قانون در کل دوران تحصیل تا سطح دیپلم باید شرایط آموزش رایگان را برای تمام افراد فراهم کنیم؛ یعنی آموزش و پرورش که یک نهاد حاکمیتی است وظیفه دارد این شرایط را فراهم کند و هیچ بحثی درباره مشارکت والدین و مردم در این زمینه وجود ندارد.

آموزش و پرورش باید هر آنچه در قانون مجلس آمده رعایت کند و چنانچه مدرسه‌ای خلاف کند، مجلس حتما برخورد می‌کند

شهریه مدارس غیرانتفاعی باید بر اساس هزینه‌های عرف دریافت شود

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه مدارس غیر انتفاعی و آزاد باید بر اساس هزینه‌های عرف و معمولی که انجام می‌شود، شهریه دریافت شود. مردم امروزه با مشکلات متعدد اقتصادی رو به رو هستند و شاید هر فشاری چه از ناحیه مدارس و چه از ناحیه شهریه دانشگاه‌ها مشکلات زندگی را بر آنها سخت‌تر کند.

تلاش می‌کنیم تا حداقل‌ افزایش شهریه لحاظ شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: در کمیسیون آموزش و تحقیقات بنا داریم قبل از شروع سال تحصیلی جلسه‌ای را با سرپرست وزارت آموزش و پرورش یا وزیری که معرفی می‌شود داشته باشیم تا تمام دغدغه‌ها مطرح شود و در زمینه افزایش شهریه‌ها، حداقل آن در نظر گرفته یا در صورت امکان افزایشی نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه هر چه در قانون مجلس وجود دارد، آموزش و پرورش باید اجرا کند، تصریح کرد: قطعا چنانچه به مجلس گزارش شود که مدرسه‌ای خلاف قانون کاری انجام می‌دهد، مجلس برخورد می‌کند اما چنانچه اعلام نشود ما نیز اطلاعی نداریم مگر اینکه به نهادهای نظارتی و یا مجلس اطلاع‌رسانی شود، مجلس حتما ورود می‌کند، وزیر را به مجلس دعوت و تذکرات لازم را می‌دهیم و از ناحیه آموزش و پرورش با مدرسه‌ای که خلاف کرده برخورد می‌شود.

منتشرکنندگان کتب کمک درسی به حوزه آموزش با دید تجاری نگاه می‌کنند

نگهبان سلامی اظهار داشت: شهریه‌ها با توجه به هزینه‌هایی است که صورت می‌گیرد اما متاسفانه امروز اتفاقی که افتاده این است که برخی آموزش و پرورش را به عنوان یک بنگاه اقتصادی تلقی می‌کنند، به ویژه مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی اینگونه هستند و یا بخش‌های مختلفی که کتاب‌های کمک آموزشی، تست و کنکور منتشر می‌کنند، با دید تجاری به حوزه آموزش نگاه می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید نظارت‌های لازم صورت گیرد و این‌ها طبق چارچوبی که قانون مشخص کرده و در اساسنامه آموزش و پرورش آمده و با تایید شورای عالی آموزش و پرورش رعایت شود و چنانچه کسی خلاف این رویه عمل کند بر اساس قانون پیگیری می‌شود./

پایان پیام