قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد طرح  حذف تنوع مدارس گفت: طرح حذف تنوع مدارس مدتی است که مورد بحث و گفتگو قرار گرفته ؛ در این طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مطرح  گردیده که  21 مهرماه تصویب و به آن بند الحاقی اضافه شد که مدارس از تنوع خارج شوند این طرح با 157 رای موافق به شورای نگهبان ارسال شد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر ۲۳ نوع مدرسه درکشور وجود دارد که بیانگر ناعدالتی آموزشی در آموزش است، امروز شاهد مدارسی با عناوین متفاوت مثل «شاهد، هیات امنایی، نمونه مردمی، سمپاد، تیزهوشان، فرهنگیان و...» هستیم که نشان می‌دهد آموزش و پرورش ما به سمت نوعی ناعدالتی پیش رفته است. براساس آخرین آمارها در مقطع متوسطه دوم در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۸۰ درصد افراد ترک تحصیل می‌کنند، چرا که جایگاهی برای خود در آموزش کشور نمی‌بینند؛ امروز پول ، رابطه، موقعیت اجتماعی در جامعه حرف اول و آخر را می زند.

هیچ جای دنیا 23 نوع مدرسه وجود ندارد

احمدی لاشکی در ادامه تاکید کرد: وجود مدارس در مناطق محروم کشور با عنوان‌های روستایی و عشایریی یک ضرورت است، در این بین  افزایش تعداد مدارس  سمپاد، تیزهوشان و...  مسئله‌ساز شده اند،در هیچ کجای دنیا وجود 23 نوع مدرسه مرسوم نیست.

نخبه پروری در مدارس «سمپاد»

احمدی لاشکی با اشاره به «نخبه پروری» درمدارس سمپاد گفت: مقام معظم رهبری به  نخبه پروری و جایگاه مدارس «سمپاد» تاکید کرده‌اند و نخبه پروری را امری ضروری در کشور دانسته‌اند، مدارس سمپادی که در حال حاضر داریم و مشغول به فعالیت هستند با تعریفی که مقام معظم رهبری از مدارس سمپاد داشته‌اند زمین تا آسمان متفاوت است.

مدارس سمپادی که امروز از طریق یکبار آزمون دانش آموز نخبه پذیرفته و پرورش می‌دهند نخبه پروری نیستند

وی در ادامه یادآور شد: مدارس سمپادی که امروز از طریق یکبار آزمون دانش آموز نخبه پذیرفته و پرورش می‌دهند نخبه پرور نیستند؛ باید این ضعفها اصلاح گردد اگر قرار به وجود مدارس نخبه است باید تعداد محدودی در کل کشور باشند، رشد قارچ‌گونه مدارس با عناوین متفاوت مدارس را از ماهیت و هدف اصلی خود دور می کند.

مدارس غیرانتفاعی افسار گسیخته نشوند

نماینده مردم در مجلس دهم در مورد مدارس غیرانتفاعی گفت: مدارس غیرانتفاعی نباید افسار گسیخته باشند، آموزش و پرورش باید برنامه‌ای برای این مدارس مشخص کند؛ این مدارس کمک بزرگی برای دولت هستند و هزینه آب و برق و دیگر امکانات تحصیلی دیگر را از خودشان پرداخت می‌کنند ؛ درمقابل دولت می‌تواند هزینه ای که باید صرف دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی می‌کرد را صرف هزینه مدارس دولتی کند .

وی در ادامه تصریح کرد: طرح تنوع مدارس برای تصویب به شورای نگهبان رفته است گویا نظرات منفی و مخالفی هم به این طرح وارد شده است، باید منتظر نظر و تصمیم شورای نگهبان در مورد این طرح باشیم.

احمدی لاشکی عنوان کرد: این طرح تا پایان سال تحصیلی 98 و شروع سال تحصیلی 99 باید اجرایی شود؛ اگر این طرح تصویب شود حذف تنوع مدارس به صورت تدریجی انجام می‌پذیرد به فرض مثال، دانش اموزان سال دوم یا سوم سمپاد می توانند تا پایان دوره تحصیلی با عنوان سمپاد تحصیل کنند اما این مدارس حق پذیرفتن دانش آموز در دوره جدید را ندارند،  پیش‌بینی می‌شود حذف تنوع مدارس تا پایان برنامه ششم توسعه به سرانجام برسد.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حذف تنوع مدارس یعنی ادغام این مدارس ما تصمیمی برای حذف مدارس شاهد، هیات امنایی، نمونه مردمی، سمپاد، تیزهوشان، فرهنگیان  نداریم اما این مدارس در قالب‌های دیگر در زیر مجموعه مدارس دولتی فعالیت می‌کنند./

پایان پیام