محمدجواد ابطحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره علت گرانی کتب درسی و ورود این کتاب‌ها به بازار سیاه، گفت: فارغ از بحث گرانی کاغذ و تنگناهای تحریمی، نحوه توزیع و چاپ کتاب هم ایراداتی داشت که منجر به بروز مشکلاتی در تهیه کتب درسی شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین معمولا زمانی که مدیران یک سازمان یا وزارتخانه به صورت مرتب تغییر می‌کنند، افرادی هستند که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و زمانی که وزارت آموزش و پرورش هم در حال تغییر و تحول بود، عده‌ای قیمت کتب درسی را به شدت افزایش دادند.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که امسال کتب درسی به خوبی تامین نشد و وارد بازار سیاه شد که برخی از خانواده‌ها تحت فشارهای شدید قرار گرفتند.

باید در استفاده از کاغذ صرفه‌جویی شود

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده معتقدم که ما باید حداقل یک برنامه ۱۰ ساله برای تهیه و تدوین کتاب های درسی داشته باشیم چرا که وضعیت استفاده از کاغذ در کشور ما بسیار زیاد است و باید در استفاده از آن صرفه‌جویی کرد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی متذکر شد: زمانی که ما محصل بودیم، موظف بودیم که کتاب درسی خود را سالم به مدرسه تحویل دهیم و مدرسه آن کتاب را به دانش‌آموز سال بعد می‌داد که به این ترتیب صرفه‌جویی انجام می‌شد اما در شرایط فعلی برای تغییر یک عبارت در کتاب، کل آن کتاب را تغییر می‌دهند که منجر به اسراف کاغذ می‌شود.

ابطحی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و سازمان بازرسی کل کشور وظیفه خود را باید در این حیطه انجام دهند اما تاکنون وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند و امیدواریم با رویکردی که در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد آغاز شده است، این مشکلات هم به پایان برسد و نهادهای ذیربط با متخلفان برخورد کنند./

پایان پیام