به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمود نگهبان سلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 27 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان طرح سوال از وزیر ارتباطات و فناوری درخصوص علت عدم تحقق موارد مندرج در بند (ط) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از استماع توضیحات وی، از این پاسخ ها قانع نشد.

بنابر این گزارش نگهبان سلامی در توضیح سوال ملی خود از وزیر ارتباطات، گفت: براساس بند (ط) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از وظایف این وزارتخانه این است که در حوزه دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری و اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور و نقاط روستایی و دورافتاده، تسهیل و تسریع داشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر برقراری سیستم های ارتباطی در روستاها و به دنبال آن دسترسی به خدماتی همچمون توسعه فضای دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به منظور فعالیت های اجتماعی و اقتصادی با هدف کاهش مهاجرت از روستاها و ارتقای سطح درآمد روستاییان موثر واقع نشده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار اضافه کرد: از وزیر ارتباطات انتظار است به صورت میدانی در شهرستان ها و مناطق محروم حضور یابد، گرچه ممکن است ایشان از مراکز استان ها بازدید داشته باشند، اما از شهرستان های استان ها به خصوص مناطق محروم بازدیدی نداشته اند.

وی با تاکید بر مشکلات آنتی دهی تلفن همراه و ایرانسل حتی در مراکز استان ها و حوزه انتخابیه خود، گفت: اگرچه بخشی از وظایف وزارت ارتباطات به بخش خصوصی واگذار شده، اما نظارت بر فعالیت این بخش برعهده وزارتخانه است، اما به دلیل مقرون به صرفه و اقتصادی نبودن نصب دکل در روستاها و مناطق دورافتاده، بخش خصوصی از این کار سرباز می زند که این مهم نیاز به نظارت وزارت ارتباطات دارد. البته شاید با نظر وزیر در برخی از روستاها دکل سیار نیز نصب شود، اما کاش روستاهای محروم و مرزی نیز از حداقل خدمات حوزه ارتباطی برخوردار شوند.

مردم مناطق محروم برای استفاده از تلفن همراه گوشی های خود را از سقف آویران می کنند

نگهبان سلامی با بیان اینکه مردم مناطق محروم برای استفاده از تلفن همراه مجبور رفتن به پشت بام خانه ها یا آویزان کردن تلفن همراهشان از سقف هستند، اظهار کرد: این مشکلات در بسیاری از استان ها همچون سیستان و بلوچستان و کرمان علاوه بر خراسان جنوبی و شمالی وجود دارد و اقدامی در رابطه با توسعه خطوط تلفن ثابت و همراه صورت نگرفته است و حتی خطوط ثابت تلفن با مبالغ بسیار بالا و حتی بیش از 2 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

بسیاری از نیروها و کارگذاران مخابراتی در حالت بلاتکلیف به سر می برند

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید بررسی شود حضور دو ساله وزیر جوان در وزارتخانه ارتباطات شرایط را نسبت به گذشته تغییر داده است یا خیر؟ ، گفت: با یک بررسی اجمالی و میدانی در استان ها و مناطق مختلف به این نتیجه می رسیم وضعیت آنتن دهی تلفن همراه حتی در مراکز استان ها نه تنها بهتر نشده، بلکه در بسیاری موارد با مشکلات بسیاری نیز روبرو است. همچنین بسیاری از نیروها و کارگذاران مخابراتی در حالت بلاتکلیف به سر می برند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری از کارهای اینترنتی در روستاها به دلیل نبود اینترنت متوقف شده است، ادامه داد: متاسفانه روستاییان از هزینه های میلیاردی بیت المال برای توسعه ارتباطات کشور بهره ای نبرده اند، البته پست بانک در برخی روستاها راه اندازی شده است، اما بسیاری از روستاها هنوز دستگاه کارتخوان ندارند، بنابراین روستاییان حتی برای دریافت یارانه خود مجبور به رفتن به شهرها هستند.

هنوز سیستم های ارتباطی دولت الکترونیک در شهرها و روستاها ایجاد نشده است

نگهبان سلامی همچنین درخصوص برقراری دولت الکترونیکی در شهرها و روستاها، اضافه کرد: قرار بود با برقراری سیستم های ارتباطی در شهرها و روستاها، خدماتی در حوزه دولت الکترونیکی ارائه شود، اما متاسفانه این مهم تاکنون انجام نشده در حالی که دولت الکترونیک می تواند منشأ بسیاری از ایجاد مشاغل و افزایش فعالیت های اقتصای و سطح درآمد در روستاها باشد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس در رابطه با سلامت الکترونیکی در کشور، گفت: با توجه به توسعه زیرساخت هایی که در این راستا صورت نگرفته است ، حتی خانه های بهداشت برای ثبت اطلاعات بیماران روستایی خود باید به شهرها مراجعه کنند.

ضرورت اقدام برای آموزش الکترونیکی در مدارس

وی با اشاره به صحبت های وزیر ارتباطات درخصوص آموزش های الکترونیکی افزود: آموزش الکترونیکی یکی از بخش های بسیار مهم در حوزه گسترش ارتباطی کشور به شمار می آید و با وجود آنکه در برنامه ششم توسعه تسریع این مهم توصیه و تاکید شده است، اما متاسفانه تاکنون کار خاصی در این رابطه صورت نگرفته است، در حالی که وظیفه وزارت ارتباطات اقدام برای هوشمنمدسازی مدارس است، اما این مهم را به هماهنگی میان دستگاه ها موکول کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بحث مهم دیگر به کارگیری یک الگوی آموزش موفق، آموزش الکترونیکی است، اما این آموزش در مناطق محروم و دورافتاده می توانست فرصتی برای افزایش سوادآموزی باشد، اما به دلیل نبود زیرساخت ها این فرصت از روستاییان و مناطق محروم گرفته شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعتقاد بر اینکه قطعاً با گسترش زیرساخت های حوزه ارتباطی و اطلاعاتی، امکان ایجاد مشاغلی جدید در روستاها و جلوگیری از مهاجرت ها وجود دارد، اما به دلیل عدم توسعه زیرساخت ها، این مهم تاکنون محقق نشده است. همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری تاکید بر رونق اقتصادی و تولید دارند، در حالی که ظرفیت گردشگری در کشور بالا است که باید از این ظرفیت استفاده کرد، اما فعالان این عرصه و هنرمندان فعال در صنایع دستی و گردشگری به دلیل نداشتن اینترنت پرسرعت نمی توانند کالا و محصولات خود را تبلیغ کنند.

نگهبان سلامی ایجاد عدالت و فضای برابر برای کسب و کار را ضروری دانست و گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در حوزه ایجاد کسب و کارهای نو به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک تاکنون موفقیتی حاصل نشده است. همچنین شهرستان های خواف و رشتخوار و... در حوزه های پوشش آنتن دهی همراه اول، ایرانسل، مخابرات، نبود پست بانک، پایین بودن سرعت اینترنت، عدم واگذاری خطوط تلفن همراه با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

آقای جهرمی بهتر است به جای توئیت در فضای مجازی در مناطق محروم حضور یافته و مشکلات مردم را از نزدیک لمس کنید

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم در حوزه های سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیکی، پروژه های خدمات اجباری و SO ، نبود دستگاه کارتخوان بانک ها در روستاها و... ایجاد نشده است، اضافه کرد: آقای آذری جهرمی، بهتر بود طی دو سال اخیر در مناطق محروم و مرزی حضور پیدا کرده و مشکلات مردم را از نزدیک لمس می کردید نه آنکه صرفاً در فضای مجازی بوده و توئیت کنید و در اینستاگرام مطلب بگذارید، چرا که این کارها مشکلی از مردم حل نخواهد کرد./

پایان پیام