عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در مورد ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این سیاست‌ها بسیار شفاف و گویا بوده، هیچ گونه نقطه ابهامی نداشته و نیاز به تعبیر و تفسیر ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که از فرمایشات رهبری تعبیر می‌شود تعریفی است که از قانون داریم یعنی قانون باید جامع و مانع باشد و رهبری این دو اصل را به ما گوشزد فرمودند.

وی یادآور شد: در واقع منظور از جامعیت قانون این است که تمامی مصادیق را بشناسد اینکه چه کسانی را در برمی‌گیرد و مانع نیز باید مانع از تفسیر  غیر و اغیار باشد؛ متاسفانه در حال حاضر سه خط قانون و ماده نوشته می‌شود و سپس دولت باید آیین نامه اجرایی آن را بنویسد و در واقع قانون ما مانع نیست و دولت باید آن را تفسیر و تعبیر کند اما در حال حاضر با فرمایشات رهبری یکی از تجدیدنظرها در مصوبات مجلس پیش بینی آیین‌نامه های اجرایی است که قانون را بتواند تفسیر و تعبیر کند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عبارات در قانون باید باز باشد زیرا قوانین متعلق به آحاد ملت ایران بوده و تنها عده‌ای خاص نیست؛ به طور قطع پیش بینی این موارد و سیاست‌های رهبری باعث پیشرفت قانون‌نویسی می‌شود.

وی در مورد دستور رهبری برای پالایش قوانین، گفت: پس از انقلاب قوانین زیادی تصویب کردیم که برخی ناقض قوانین دیگر و برخی ناسخ و منسوخ هستند البته هر چند مجلس اقداماتی در این رابطه انجام داده اما بر اساس نظر رهبری کافی نبوده و در سیاست‌های قانون‌گذاری بر پالایش و تنقیح قوانین تاکید کردند.

قوانین منسوخ و مطرود باید کنار گذاشته شوند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تنقیح قوانین ضروری است و به صورت جدی نیاز است قوانین منسوخ و مطرود کنار گذاشته شوند البته اصول اجرا نشده در قانون اساسی اصول فراوانی هستند که دولت و مجلس باید به تدریج برای اجرا و عملیاتی شدن آن گام بردارند./

پایان پیام