به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی جلسه علنی امروز (دوشنبه 29 مردادماه) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با دستورکار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

 

بر اساس این گزارش بررسی برنامه های نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه ابتدا  سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش این کمیسیون در خصوص برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی را قرائت و اعلام کرد که اعضای کمیسیون وزیر پیشنهادی کشاورزی را واجد شرایط تصدی وزارت کشاورزی دانسته اند.

 

گفتنی است ذاکر، بخشایش اردستانی، کوثری و نوروزی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی و مصطفوی غمام، سبزی،  بیات و جلالی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی به طرح دیدگاه های خود پرداختند. غلامرضا نوری نیز برنامه های خود را برای تصدی وزارت کشاورزی تشریح کرد.

 

در ادامه بررسی صلاحیت امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی پس از قرائت گزارش کمیسیون درخصوص برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تاکید کرد: اعضای کمیسیون به اتفاق آراء امین حسین رحیمی را حائز شرایط لازم برای تصدی وزارت دادگستری دانستند.

 

گفتنی است؛ اسحاقی، حاجی دلیگانی و شهرکی در مخالفت و نقدعلی، صباغیان و توسلی در موافقت با برنامه‌های وزیر دادگستری به طرح دیدگاه های خود پرداختند. در ادامه هم رحیمی برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دادگستری را تشریح کرد.

 

دکتر قالیباف در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای رسایی مبنی بر اینکه نمایندگان باید قبل از جلسه اول بررسی برنامه‌های دولت برای مخالفت و موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ثبت نام کنند، گفت: نمایندگان در گذشته از قبل ثبت نام می‌کردند و همان اول موافقان و مخالفان وزرا حتی وزیر آخر نیز براساس حروف الفبا ثبت نام می‌کردند و معلوم بود موافقان و مخالفان به عنوان مثال وزیر پیشنهادی ورزش چه کسانی هستند و نتیجه این می‌شد که افرادی لابی کرده و نماینده مخالف وزیر پیشنهادی را تحت فشار می گذاشتند و می‌گفتند که چرا می‌خواهید به عنوان مخالف صحبت کنید. در این رابطه کار مجلس دقیق، درست و منظم است و چند ساعت قبل از اظهارات وزرای پیشنهادی، نمایندگان موافق و مخالف ثبت نام کرده و قرعه کشی می شود و این کار درست است.

 

نمایندگان در ادامه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را در دستور کار قرار دادند. زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع پس از قرائت گزارش گفت: کمیسیون صنایع عزیز نصیرزاده را با اکثریت آرا واجد شرایط تصدی وزارت دفاع دانسته‌ است. همچنین ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت پس از قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود گفت: اعضای کمیسیون با اکثریت قاطع آرا عزیز نصیرزاده را واجد شرایط تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دانسته‌اند.

 

بر اساس این گزارش بابایی کارنامی، سلیمانی، طغیانی و میرمحمدی در مخالفت و زارع، طهماسبی و نجفی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع به ایراد نطق پرداختند. عزیرنصیرزاده نیز برنامه های خود را برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تشریح کرد.

 

نمایندگان در ادامه به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد پرداختند. سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی گزارش این کمیسیون در مورد برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد. همچنین عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران گفت: این کمیسیون صلاحیت نامبرده را برای تصدی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تأیید می‌کند.

 

گفتنی است نقدعلی، رئیسی و یوسفی در مخالفت و ابراهیم پور، محمدبیگی، رنجبر و محمدزاده در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به ایراد نطق پرداختند. مالواجردی هم به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی پرداخت.

 

در ادامه نشست علنی گزارش کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی درباره برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قرائت شد که هر دو کمیسیون با پیشنهاد تصدی اتابک برای پست وزارت تصنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

 

مختار، مطورزاده، ذوالنوری و آق‌ارکاکلی در موافقت و آزادی خواه، ایزدخواه و ظهوریان، طاهری در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نطق کردند.

دکتر محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز را رأس ساعت 18:55 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی صبح فردا سه شنبه 30 مرداد ماه رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار می‌شود.