به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 کل کشور به ریاست علی نیک زادثمرین آغاز شد.



نیکزاد در این نشست ضمن قدردانی از این اقدام که مبلغ 104 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام برای صندوق های تامین اجتماعی، لشگری و کشوری قرار داد و 219 هزار میلیارد تومان تعیین شده از سوی دولت را به 323 هزار میلیارد تومان رساند، گفت: قرار شده است دولت نیز 100 درصد اعتبارات صندوق بازنشستگان نیروهای مسلح و کشوری را تخصیص دهد.



خانه ملتی‌ها بعد از بررسی پیشنهادات متعدد نمایندگان درباره نحوه مجازات اخلالگران نظام اقتصادی کشور بندی را به بخش درآمدی تبصره 10 لایحه بودجه ارائه شده دولت الحاق کردند که به موجب آن مجازات مالی این مجرمان تشدید و مقرر شد به خزانه داری کل کشور واریز شود.



همچنین نمایندگان 2 درصد وجوه قطعی برگشتی ناشی از اقدامات مؤثر نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور را به این سازمان اختصاص دادند.



نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی جزء یک بند الحاقی 3 تبصره 10 این لایحه به بررسی شرایط خرید خدمت مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور پرداختند اما در نهایت نیکزاد نایب رئیس مجلس آن را جهت بررسی دقیق‌تر به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.



ماجرا از آنجا شروع شد که احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم پیشنهاد حذف کل آن را به دلیل مغایرت با اصل 110 قانون اساسی و عدم اعلام نظر ستاد کل نیروهای مسلح را داد که نمایندگان بعد از شنیدن نظرات مخالف و موافق، به آن رأی مثبت ندادند. همچنین آنها با اصلاح این جزء که از سوی تعدادی از نمایندگان مطرح شد نیز موافقت نکردند.



نمایندگان در ادامه این نشست به بررسی بخش درآمدی بند الحاقی 4 تبصره 10 این لایحه پرداختند که در بند الحاقی ماده واحده لایحه آمده است که؛ کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند دو درصد (2%) از درآمد حاصل از هزینه های دریافتی بابت تراکنش ها بدون افزایش آنها نسبت به سال 1400 در نظام بانکداری الکترونیکی را به ردیف ۱۶۰ ۱۶۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.



سپس نمایندگان در جریان بررسی بند الحاقی 5 تبصره 10 با پیشنهادی در راستای حمایت از بسیج و گروه‌های جهادی مرتبط با بخش‌های عمرانی موافقت کردند که براین اساس؛ وجوهی که توسط خیرین و اشخاص صرف احداث، تکمیل، تقویت و توسعه کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها (با تأیید فرماندهی نیروی انتظامی استان) می‌شود و پایگاه‌های بسیج و پروژه‌های عمرانی جهادگران(با تأیید سپاه استان) به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.



در ادامه بهارستان‌نشینان بند الحاقی 11 تبصره 10 ماده واحده این لایحه را تصویب کردند که بر اساس آن؛ وجوه ارزی حاصل از دعاوی و مطالبات خارجی از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تا سقف دویست هزار میلیارد (200.000.000.000.000) ریال به ردیف 160165 جدول شماره(5) این قانون واریز و بابت دیون ارزی داخلی و خارجی آن وزارتخانه تسویه می‌شود.



زنگ پایان جلسه نوبت صبح امروز نیز ساعت 12 و 15 دقیقه از سوی علی نیکزاد نایب رئیس جلسه به صدا درآمد.



نشست علنی عصر امروز رأس ساعت 14 و 15 دقیقه به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس کار خود را با ادامه بررسی بخش درآمدی آن، آغاز کرد.



بهارستان نشینان که طی 15 نشست علنی گذشته خود، بررسی 10 تبصره لایحه بودجه 1401 در بخش درآمدی را به اتمام رساندند، بعد از پایان قرائت تذکرات کتبی، به بررسی پیشنهادات برخی نمایندگان برای الحاق بندهایی به تبصره یاد شده پرداختند.



در ادامه بندی به تبصره 10 ماده واحده لایحه بودجه 1401 الحاق شد که براین اساس؛ به منظور تسهیل اجرای ماده 11 قانون جامع حدنگار (کاداستر) کلیه متقاضیان تبدیل اسناد دفترچه ای به تک برگ در روستاها، صرفاً از پرداخت هزینه برگ سند معاف می باشند.



در ادامه این نشست، با موافقت نمایندگان مصوب شد که بند الحاقی 15 بند غ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور در سال 1401 تنفیذ شود که براساس این تبصره؛ مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف مصوبه 16 آذرماه 1394 با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای آن تا زمان لازم الاجرا شدن لایحه شورای حل اختلاف در سال 1400 تمدید می‌شود.



در نهایت زنگ پایان نوبت دوم صحن امروز ساعت 16 و 56 دقیقه از سوی عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد و جلسه بعدی نیز چهارشنبه 11 اسفند اعلام شد.