به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز (دوشنبه، 30 خرداد ماه) با ابراهیم المعینی سفیر عمان در تهران دیدار و گفتگو کرد.



گلرو، هدف از برگزاری این دیدار را ارزیابی آخرین وضعیت روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و دولت عمان در مسیر ارتقای سطح مناسبات و رفع موانع اقتصادی، تجاری و سیاسی دو کشور بیان کرد و گفت: درک شرایط همجواری و موقعیت استراتژیک تنگه هرمز حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران از ارتقای مناسبات با عمان استقبال می کند.



نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی دو ملت افزود: نقش عمان در ایجاد روابط با کشورهای منطقه قابل ملاحظه و اشتراکات سیاسی، ژئوپلتیکی و دینی بیش از پیش دولت و مردم دو کشور را به هم نزدیک کرده است.



وی ظرفیت ها و توانمندی های ایران و عمان را در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی، تجاری و سیاسی مهم برشمرد و نسبت به افزایش سطح مراودات ابراز امیدواری کرد.



گلرو همچنین نقش آفرینی تبادل هیئت‌های مجالس دو کشور به منظور هم افزایی دیپلماسی پارلمانی را مهم دانست و از کمیته روابط خارجی مجلس عمان برای دیدار از ایران و مجلس شورای اسلامی دعوت به عمل آورد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برخی از تحرکات تنش‌زا در منطقه تصریح کرد: ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس به نفع همه کشورهای منطقه است و جمهوری اسلامی ایران از همکاری کشورهای منطقه به ویژه عمان برای دستیابی به این مهم استقبال می کند.



رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در همین راستا تعاملات و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه را رو به جلو و مثبت ارزیابی کرد.



سفیر عمان در تهران: چالش‌‌ها و موانع موجود میان روابط عمان و ایران از کانال روابط پارلمانی و دولتی قابل حل است



ابراهیم المعینی سفیر عمان در تهران نیز در این دیدار گفت: عمان همواره روابط خوب و مثبتی با جمهوری اسلامی ایران داشته و مناسبات خود را به طور جدی با ایران دنبال می کند.



وی با اشاره به بعضی موانع تجاری و اقتصادی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و عمان ابراز داشت: عوارض گمرکی و بروکراسی در تبادلات تجاری از عمده ترین موانع روابط عمان و ایران است که با تلاش مراجع ذیصلاح قابل حل و فصل است.



سفیر عمان در تهران با تقسیم بندی موانع و مشکلات فیمابین دو کشور عنوان کرد: عمان در عبور از بعضی موانع همچون تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران با دشواری مواجه بوده، اما دیگر چالش‌ها و موانع موجود از کانال روابط پارلمانی و دولت مرتفع خواهد شد.