خبرگزاری خانه ملت- سرویس صحن؛ جلسه علنی امروز دوشنبه 31 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف، راس ساعت 8 و 9 دقیقه و با حضور 212 نفر از نمایندگان مردم در مجلس آغاز شد.

 

قالیباف: ملت ایران با حضور خود بیش از گذشته همه مسئولان را مدیون خود کرد

رئیس مجلس با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ابتدای جلسه گفت که «این روزها اتفاق مهمی در تاریخ کشور رقم خورد و به لطف الهی و هدایت های هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب، یک بار دیگر مردم نجیب و دوست داشتنی ایران، خلاف تصورات اولیه، حماسه ای بس بزرگ آفریدند و علی رغم نگرانی ها از شیوع بیماری کرونا و وجود دلخوری های فراوان از شرایط اقتصادی و گرانی های لجام گسیخته و ناکارآمدی ها، پای صندوق های رأی آمدند و با توجه و با ایجاد پشتوانه های مردمی برای اقتدار نظام، باعث سرافرازی ایران عزیز و امنیت و وحدت ملی و جلوگیری از آسیب دشمنان به این مرز و بوم شدند.»

دکتر قالیباف همچنین در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد «ضمن حفظ استقلال قوا و انجام وظایف قانونی، تمام ظرفیت و توان خود را در جهت ایجاد کمال همدلی و نیز انجام همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی با دولت منتخب ملت به میدان خواهد آورد تا ان‌شاء الله با کارآمدی نتایج ملموس و موثر در رفع مشکلات زندگی مردم حاصل شود و مردم بتوانند طعم شیرین خدمت‌رسانی نیروهای انقلابی را بچشند.»

 

قرائت دستور کار امروز صحن

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد. ادامه بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی و لوایح و طرح‌های اعاده شده از شورای نگهبان از جمله لایحه دو‌فوریتی شوراهای حل اختلاف، طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن و ساماندهی صنعت خودرو از جمله دستورکارهای امروز صحن قوه مقننه است. (اینجا)

 

آشفتگی بازار نهاده‌های کشاورزی با تصمیمات کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت

طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی اولین دستور کار امروز صحن مجلس شورای اسلامی بود، در این راستا پیشنهاداتی از سوی نمایندگان مطرح شد. برخی از نمایندگان در جریان ایراد نظرات پیشنهادی خود تذکراتی پیرامون مسائل دیگر هم عنوان کردند که از این میان به تذکر احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس اشاره کرد، وی در تذکر خود حضور پرشور مردم ایران در روز انتخابات ۲۸ خرداد را یادآور شد و گفت که «حماسه حضور میلیونی ملت بزرگ ایران چشم‌ها را خیره کرده و با این اقدام پاسخ منطقی و قاطعی به جریان استبداد و استکبار داده است.» (اینجا)

سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه در قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، تنظیم بازار داخلی کشاورزی به وزارت جهاد سپرده شده، گفت: «کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که باعث آشفتگی در بازار نهاده‌های کشاورزی شده است.» (اینجا)

غلامرضا نوری قزلجه یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در جریان بررسی طرح مذکور پیشنهاد الحاق وزارت نیرو به ترکیب اعضای ستاد تنظیم بازار کشاورزی را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه عنوان طرح مربوط به امنیت غذایی محصولات کشاورزی است، باید به موضوع آب توجه شود، بنابراین حضور وزارت نیرو که با اهمیت‌تر از بسیاری از اعضای مشخص شده در ستاد تنظیم بازار کشاورزی در طرح مذکور است، لذا باید به عنوان یکی از اعضا در این ستاد حضور داشته باشد. در همین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد «طرح مذکور درخصوص مسائل مربوط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، از طرفی دولت لایحه جامع آب را به مجلس می‌آورد که در جریان بررسی آن به موضوع نهاده های کشاورزی و نقش آب حتما توجه خواهد شد.» (اینجا)

بر اساس این گزارش؛ ادامه بررسی جزئیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی پس از ایراد پیشنهادات نمایندگان و رد بند الف این طرح و بررسی ترکیب اعضای ستاد تنظیم بازار کشاورزی، به جلسات آتی صحن موکول شد.

 

ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها برای بررسی اختلال در روند برگزاری انتخابات

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در ادامه در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 137 قانون اساسی، گفت که «در آغاز رأی گیری اتفاقاتی از جمله اختلال در سیستم، دیر رسیدن تعرفه در برخی از صندوق ها، همچنین دیر باز شدن تعرفه ها در برخی دیگر از صندوق ها رخ داد که باید مشخص شود که دلیل این اتفاقات چه بوده است.» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده اظهار کرد: « لازم است کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی تخلفات انتخاباتی را پیگیری کنند.» (اینجا)

 

تنفس نیم ساعته مجلس برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی

 

پس از گذشت حدود دو ساعت از جلسه علنی امروز مجلس، محمدباقر قالیباف جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیم ساعت تنفس اعلام کرد و پس از نیم ساعت، نشست علنی مجلس رأس ساعت 10و 50 دقیقه به ریاست علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس و با حضور نمایندگان آغاز شد.

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

در ادامه جلسه امروز، روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد. متن کامل تذکرات کتبی نمایندگان را اینجا بخوانید.

 

اصلاح لایحه شوراهای حل اختلاف و طرح جهش تولید و تامین مسکن جهت تامین نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان، رفع ایرادات لایحه شوراهای حل اختلاف را در دستور کار قراردادند، بر اساس اصلاح صورت گرفته و با موافقت نمایندگان مجلس، کارکنان شوراهای حل اختلاف با اولویت سابقه اشتغال بیشتر از طریق آزمون عمومی و تخصصی استخدام می‌شوند. (اینجا)

نمایندگان همچنین در جریان بررسی ایرادات طرح جهش تولید و تامین مسکن اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح برخی از مواد آن موافقت کردند که از جمله این اصلاحات مربوط به «صندوق ملی مسکن» به منظور ایجاد هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع این قانون بود که حداکثر تا سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون تشکیل شود. در ادامه وظایف و ترکیب ایت صندوق نیز اصلاح شدند.(اینجا)

 

انتخاب ناظرین مجلس در شورای تعیین سود سپرده‌گذاری و تسهیلات

در ادامه نشست علنی امروز مجلس، نمایندگان غلامحسین رضوانی را با 117 رأی از کمیسیون برنامه و بودجه، سیدکاظم موسوی را با 98 رأی از کمیسیون اقتصادی و حسن محمدیاری را با 101رأی از کمیسیون اجتماعی به عنوان ناظر مجلس در شورای موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 انتخاب کردند.

 

ایراد مطالبات و انتقادات ناطقان میان دستور

بر اساس این گزارش، پس از رفع ایراد شورای نگهبان در ارتباط با شوراهای حل اختلاف، علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد و پنج نفر از نمایندگان به ایراد نطق 7 و 5 دقیقه‌ای پرداختند.

ناطقان میان دستور

           احمد مرادی: ایران فقط تهران نیست/مردم امیدوار به برنامه های عدالت محور دولت منتخب هستند

          محمدرضا صباغیان بافقی: مشکل کشور مثلثی به نام ربا، رشوه و قانونگریزی است

          علی اصغر خانی: حماسه‌آفرینی در انتخابات بیانگر بلوغ سیاسی و بصیرت ملت ایران بود

          سیدجواد حسینی‌کیا: آقای روحانی انتخابات تمام شد، دستور دهید قیمت ها پایین بیاید

           زنگنه: منش رئیس‌جمهور منتخب را در مسیر تفکر شهید بهشتی می دانیم

 

ایراد بیانیه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در پی انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب

پس از ایراد نطق میان دستور نمایندگان، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس، بیانیه اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس که به امضای بیش از 200 نفر از نمایندگان خانه ملت رسیده درخصوص انتخاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم را قرائت کرد. متن کامل بیانیه نمایندگان را اینجا بخوانید.

 

پایان نشست علنی 31 خرداد ماه مجلس شورای اسلامی

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را به عهده داشت زنگ پایان نشست علنی امروز (دوشنبه،31 خردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 33 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز سه‌شنبه (یکم تیرماه) ساعت 7 و 45 دقیقه با بررسی ادامه دستور کار برگزار می‌شود./

پایان پیام