یحیی کمالی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه در طرح کاهش مجازات  حبس تعزیری به دنبال ساماندهی مجازات‌ها‌ و افزایش بازدارندگی حبس مجرمان هستیم، گفت: عنوان این طرح به گونه‌ای است که برخی را دچار اشتباه کرده و تصور می‌کنند مجلس به دنبال آزادی مجرمان سابقه‌دار و کاهش مجازات حبس است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور 2 هزار عنوان مجرمانه داریم که برای هر عنوان حبس تعیین شده است، افزود: حبس‌های طولانی مدت در قانون پیش بینی شده اما اگر بالاترین حبس یعنی حبس ابد برای مجرمی در نظر گرفته شود بیش از 5 تا 6 سال در حبس نمی‌ماند و عملا فلسفه وجودی مجازات‌ها در مورد بازدارندگی مخدوش شده و از بین رفته است.

وی ادامه داد: بنابراین ما در طرح کاهش مجازات به دنبال این هستیم که میزان مجازات را کاهش دهیم و اجازه ندهیم مجرمان به راحتی از مرخصی و کیفیات مخففه استفاده کنند به گونه ای که اگر برای مجرمی سه سال حبس پیش بینی شود سه سال حبس را بگذارند تا هم اثرات بازدارندگی داشته و از بازگشت مجدد مجرمان به زندان جلوگیری شود و از سویی در جامعه به گونه‌ای استنباط نشود که زندان محل تفریح است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر موارد مجرمان بلافاصله پس از آزادی به زندان برمی گردند و درواقع زندان‌ها اثرات بازدارندگی خود را از دست دادند به گونه‌ای که درصد بالایی از زندانیان سابقه دوم تا سوم حبس را دارند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم یادآور شد: قوه قضائیه هم موافق کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساماندهی مجازات‌ها اما مخالف عنوان طرح است؛ جرائم خشن مانند آدم ربایی و اسیدپاشی و همچنین سیاسی و امنیتی در این طرح مورد توجه قرار نگرفته بلکه شامل جرائم تعزیری است که از باب مصلحت جامعه برای افراد پیش بینی می‌شود و برای تعیین آنها نیز حساب و کتاب دقیقی وجود ندارد.

هیچ تغییری در حبس مجرمان خشن ایجاد نمی‌شود

کمالی پور افزود: بر اساس طرح مذکور هیچ تغییری در حبس مجرمان خشن ایجاد نمی‌شود در واقع عناوین مجرمانه کاهش می‌یابد و هیچ تخفیفی شامل حال مجرمان نمی‌شود؛ البته ما دست قاضی را باز گذاشته‌ایم تا در مواردی که به این نتیجه برسد که میزان حبس برای متهم ممکن است کافی نباشد از مجازات‌های تبعی، تکمیلی و جایگزین استفاده کند.

زندان نباید برای مجرمان هتل باشد

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع هدف این است که مجرمان حبس خود را به صورت کامل بگذرانند و زندان برایشان هتل نباشد؛ نظرات قوه قضائیه در مورد طرح کاهش مجازات حبس تعزیری اخذ می شود تا در آینده بتوان از ثمرات طرح به خوبی بهره برد؛ به طور قطع با اجرای طرح شرایط زندان ها برای مجرمان سخت تر خواهد شد و تمام حبسی که برای مجرمان پیش بینی می شود باید سپری شود./

پایان پیام