به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نشست علنی صبح امروز (سه شنبه 2 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 11 دقیقه و با حضور 283 نفر از نمایندگان و به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 

هدف پایگاه ایرانیان توسعه عدالت اجتماعی است/ این پایگاه رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز کشور را شناسایی می‌کند

اولین دستور کار نشست امروز به گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد نحوه عملکرد و میزان پیشرفت آن وزارت خانه در رابطه با تجمیع تمامی حمایت ها و کمک های دستگاه‌های موضوع ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه از طریق اطلاعات مندرج در پایگاه رفاه ایرانیان موضوع بند (ج) تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور و  نحوه عملکرد و میزان پیشرفت راه اندازی سامانه اطلاعات بهره مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارامدسازی سیاست های مرتبط با محرومیت زدایی در راستای رفع تبعیض و ارتقا سطح مناطق کمتر توسعه یافته موضوع بند (ج) تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور اختصاص داشت و وزیر تعاون در این خصوص گفت: یکی از پایگاه‌های شاخص و بسیار موثر در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پایگاه رفاه ایرانیان است که قانونگذار بر اساس بند (د) تبصره (17)  قانون بودجه سال 1402 تکالیفی برای آن مشخص کرده است.

وی با اشاره به اهداف و دستاوردهای این پایگاه افزود: هدف، توسعه عدالت اجتماعی است، توسعه حکمرانی داده‌محور از طریق داده‌های ثبتی است. مشاهده وضعیت کلان رفاهی و اقتصادی آحاد مختلف جامعه، بازتوزیع عادلانه ثروت از طریق حمایت گروه‌های کم درآمد و اخذ مالیات از گروه‌های پردرآمد، صرفه‌جویی در منابع مالی و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اشتغال ایرانیان از جمله این اهداف است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه بهره مندی و کارآمدسازی سیاست های محرومیت زدایی دولت مشتمل بر اطلاعات زیرساخت های آموزشی، تصریح کرد: پنجره واحد خدمات رفاهی نیز یکی از موضوعاتی است که راه اندازی شده است که بر اساس آن تمام افرادی که نیازمند کمک هستند در یک سامانه تعریف شده اند و تمامی دستگاه های کمک رسان اعم از حاکمیتی و غیره در این سامانه ثبت هستند.

 

عملکرد توزیع استانی اعتبارات مصوب حوزه محرومیت زدایی قابل قبول نیست

در ادامه برخی از نمایندگان مجلس به بیان نظر خود درباره گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداختند. همچنین در نشست امروز بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش های مجلس به تشریح عملکرد و میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان پرداخت و درخصوص نحوه عملکرد و میزان پیشرفت راه‌اندازی سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان در رابطه با ساماندهی کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی، در راستای رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته موضوع بند (ج) تبصره (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، گفت: افزایش نرخ فقر در نیمه دوم دهه ۹۰ شمسی باعث شده که مبالغ هنگفتی به منظور فقر‌زدایی و کمک از طریق دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و نهادهای مردمی هزینه شود. اما کارآمدی این مبالغ به دلیل نبود یک نظم مشخص در سیاست‌گذاری مورد تردید است. حمایت‌های موازی نهادهای حمایتی و رویکرد جزیره‌ای باعث شده که تصمیم‌گیران رفاهی تصویر درستی از وضعیت نظام رفاهی نداشته باشند. بند (ج) تبصره (۱۷)  قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تلاشی برای ساماندهی تمامی سیاست‌های حمایتی در کشور است. از این رو نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی و بنیادها مکلف به ثبت حمایت‌های خود در سامانه‌ای مشخص نزد وزارت رفاه به عنوان متولی حوزه رفاه شده‌اند. در کنار این نهادها مؤسسات خیریه غیر‌دولتی و خصوصی نیز باید حمایت‌های خود را در سامانه مذکور ثبت کنند، در حالیکه ضمانت اجرایی آن از طریق مشروط کردن معافیت مالیاتی این خیریه‌ها، به ثبت اطلاعات در این سامانه در نظر گرفته شده است.

 

نحوه کارکرد سامانه داده‌های وزارت تعاون مسبب ادامه موج گرانی‌ها علیرغم تخصیص اعتبارات یارانه‌ای است

دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی نظر مجلس درباره گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از کارکرد سامانه‌های وزارت تعاون در شناسایی گروه‌های هدف محروم و نحوه توزیع اعتبارات محرومیت‌زدایی، گفت: عدم شناسایی دقیق گروه‌های هدف، عدم ثبت دقیق اطلاعات افراد و عدم تبادل دوطرفه داده‌ها میان دستگاه‌های مربوط باعث حل نشدن مشکل مردم و ادامه موج گرانی‌ها شده در حالی که اعتبارات هنگفتی به ابتدا و انتهای زنجیره مصرف تعلق می‌گیرد.

دکتر قالیباف این معضل را یکی از مهم‌ترین دغدغه هایی دانست که مجلس دوازدهم با همکاری دولت چهاردهم باید آن را پیگیری کند و افزود: قوانین باید به درستی و با دقت اجرا شود. با نگاهی به اعداد و ارقام ببیند که چه میزان اعتبار را تحت عنوان چند نوع یارانه اختصاص می دهیم؛ یک اعتبار ریالی به انتهای زنجیره و به صورت مستقیم به افراد و گروه های هدف و اعتبار ارزی دیگری به ابتدای زنجیره که در مجموع رقم های بسیار بزرگی است و در نهایت نیز همچنان نارضایتی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان علت بروز این مشکلات را پایگاه های اطلاعاتی داده های وزارت تعاون دانست که دوطرفه، به‌روز و دقیق نیست و خاطرنشان کرد: امکانات ما در حال هدر رفتن و حیف شدن است، تأثیری بر جامعه هدف نداشته و امکان پیش بردن برنامه های ما را نیز ندارد؛ از این رو کمیسیون های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی باید این موضوع را با جدیت پیگیری کند.

 

موافقت نمایندگان با کلیات اصلاح آئین نامه داخلی مجلس/ سقف و کف تعداد اعضای کمیسیون ها تغییر می کند

نمایندگان مردم در نشست علنی امروز با کلیات طرح اصلاح ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس در خصوص تعداد سقف و کف اعضای کمیسیون ها موافقت کردند.

 

طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور اصلاح شد

نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز با اصلاح گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند. همچنین در ادامه با جزئیات گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح ماده 38 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعداد اعضای کمیسیون هایی که به حدنصاب نرسیده اند ، موافقت کردند. 

 

ناطقان میان دستور

در ادامه نوبت به ناطقان جلسه علنی امروز مجلس رسید که امیر حیات مقدم، منصور علیمردانی، محمدانور بجارزهی، رضا حاجی پور و مصطفی نخعی در پشت تریبون به ایراد نطق خود پرداختند.

 پس از پایان ارائه نطق و تذکرات نمایندگان، حمیدرضا حاجی بابایی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 مردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:11 به صدا درآورد و گفت: جلسه بعدی مجلس فردا چهارشنبه 3 مردادماه رأس ساعت 7:45 با ادامه دستور کار هفتگی برگزار خواهد شد.