به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نشست علنی صبح سه‌شنبه (31 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست  دکتر محمد باقر قالیباف و رأس ساعت 8 و 12 دقیقه با حضور 199  نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

دقایقی پیش از برگزاری جلسه و به مناسبت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی با اهدای لوح یادبود از نمایندگان آزاده مجلس در جایگاه هیات رئیسه قدردانی کرد.

 

دکتر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامی داشت روز صنعت دفاعی گفت: امروز به پشتوانه دانش جوانانمان، پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات و سلاح‌های دفاعی در کشور ساخته می‌شود و در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد. دکتر قالیباف به تلاش عده ای برای نشان دادن اختلاف و تقابل بین مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که بارها گفته‌ام دولت و مجلس در کنار هم تلاش می‌کنند تا بتوانند فضای خدمت را در کشور حاکم کنند و با وجود اختلاف سلیقه یا تفاوت نظر در موضوعات مختلف در تعامل با هم تا به امروز موفق بوده‌اند. رئیس مجلس گفت: افراد و رسانه‌هایی که به اختلاف‌افکنی و اختلاف‌اندازی بین دولت و مجلس دل خوش کرده‌اند، بدانند به اهداف خود نمی‌رسند و نمی‌توانند از کاه کوه بسازند.

 

 چالش های اینترنتی زیر ذره بین بهارستان

 

گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی به عنوان نخستین موضوع در دستور کار نمایندگان قرارگرفت.

روح الله عباسپور در جریان قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از جمله کاستی های مشهودی که می توان در بخش مذکور به آن اشاره کرد، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در برخی از شاخص های آن به عنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است، که بعضا موجب نارضایتی مردم و خسارات های اقتصادی در حوزه کسب و کارها شده است. وی در جمع بندی دیدگاه های کمیسیون متبوع خود تصریح کرد که  مطابق با هدف گذاری لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، سهم تولید ناخالص داخلی GDP از اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از پایه های توسعه پایدار کشور باید از رقم 8 درصد در سال 1401 باید به سهم 15 درصد در سال 1406 افزایش یابد.

 

زارع پور: سرعت اینترنت افزایش یافته است

 

در ادامه زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که شاخص های کیفی اینترنت روبه بهبود است و سرعت افزایش یافته و نوسان تاخیر کاهشی است و این آمارها در مراجع بین المللی قابل دسترسی است و شاخص PQI هم در بیشتر موارد بهبود یافته است اما با وجود رشد اکثر شاخص ها این که چرا رضایتمندی از سوی مردم تامین نشده باید در بخش دیگری به آن پرداخت.

 

 

دکتر قالیباف: اینترنت امروز در متن زندگی مردم است؛ مانع شدن راه چاره نیست

 

دکتر قالیباف در پایان و جمع بندی دستور نظارتی فوق  با بیان اینکه موضوع فناوری اطلاعات در کشور از موضوعات مهم و اساسی است، گفت: باید تلاش کنیم حوزه خدمات دولت الکترونیک و سکوهای ارائه خدمات به مردم را نیز توسعه دهیم و این موضوعات به نحوی باشد که ما بتوانیم در حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارها هم این توسعه را ایجاد کنیم. رئیس مجلس افزود: ما به دنبال آن هستیم که سهم اقتصاد دیجیتال به 15 درصد برسد. این موضوع بدون بخش خصوصی امکان‌ ندارد و ما باید بتوانیم به این هدف برسیم یعنی ما اگر به دنبال این هستیم که اقتصاد را برای مشارکت مردم ساختارسازی کنیم هیچ کجا بهتر، مهمتر، دقیق‌تر و در دسترس‌تر از سکوهای اقتصاد دیجیتال نیست. در این تردید نکنیم و اجازه دهیم این کار انجام شود.

 

قالیباف همچنین درباره هزینه‌های اینترنت تاکید کرد: در جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز این بحث وجود دارد و فکر می‌کنم امروز گزارش نهایی نیز در آنجا ارائه شود. مردم یک جاهایی از اینترنت مانند قطعی و عدم پوشش به حق دلخور هستند، ما در حال تلاش در این زمینه هستیم اما باید به این نکته نیز توجه کرد که از این باب و به دلیل این اشکالات در شبکه خسارت و هزینه‌های مالی به مردم وارد می‌شود و مردم نکاتی درباره بسته‌هایی که خریداری می‌کنند، دارند. باید برای این ثلمه‌ای که به مردم وارد می‌شود و هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند، چاره‌ای اندیشید تا دچار مشکل نشویم.(متن خبر را اینجا بخوانید)

 

 ارسال گزارش تفحص از عملکرد وزارت نیرو در انتقال آب بین حوضه ای به قوه قضائیه

 

در ادامه این جلسه نمایندگان با ارسال گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه ای به قوه قضائیه با 130 رای موافق، 68 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

 

موافقت با ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

 

در ادامه این جلسه نمایندگان بررسی کلیات لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در دستور کار قرار دادند.

در نهایت نمایندگان مجلس با کلیات لایحه فوق با 181 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 19 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. به واقع تصویب تصویب کلیات این لایحه دوفوریتی نشان داد که مجلس پای وعده خود به کولبران و ملوانان ایستاده است.

 

 ناطقان میان دستور 31 مرداد

 

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را بدین شرح قرائت کرد:

 

- احمد جباری نماینده بندر لنگه و بستک و پارسیان

 

- سمیه رفیعی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس

 

- لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین و آبیک و البرز

 

- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه

 

- احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز و آذرشهر و اسکو

 

بیانیه نمایندگان مجلس در تقدیر از پیشرفت های صنعت دفاعی

 

براساس این گزارش احمد نادری  بیانیه نمایندگان مجلس در قدردانی از پیشرفت های صنعت دفاعی در راستای تجلی امید و تبلور اقتدار ملی به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی را قرائت کرد.

 

 پایان جلسه علنی 31 مردادماه مجلس

 

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه 31 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:08 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی یکشنبه (19 شهریورماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.