به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نشست علنی صبح سه‌شنبه (17 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف رأس ساعت 8 و 11 دقیقه و با حضور 204 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور ضمن تبریک روز خبرنگار تأکید کرد: خبرنگاران مجاهدان اصلی نبرد با جنگ شناختی هستند.

 

گفتنی است، سوال محمود احمدی بیغش نماینده شازند و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر دادگستری به عنوان نخستین موضوع در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

 

محمود احمدی بیغش در جلسه علنی در جریان سوال خود از رحیمی وزیر دادگستری درباره اینکه علت دخالت در روند رسیدگی به پرونده های قضایی که مغایرت با اصل 160 قانون اساسی دارد، چیست؟ به ارائه توضیحاتی پرداخت و با بیان اینکه برخی به پشتوانه وزیر دادگستری دست به قتل، رشوه و تبانی زده اند، گفت: آقای وزیر؛ بنده و هیچ فرد عاقلی مخالف صنعت نیست و هیچ کدام از نمایندگان محترم ادعا نداریم که شما نباید رابطی برای کمک به نمایندگان مجلس و مردم باشید، اساسا بحث من با آقای رحیمی به عنوان وزیر دادگستری این است که چه افرادی پشت صحنه، ایشان را وادار کردند از جریانی دفاع علنی کند که دارای ابعاد پنهان بسیاری در ایجاد رانت و به تله انداختن مومنان به روش های بسیار زننده و باطل هستند؟

 

در ادامه وزیر دادگستری به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس اصل 160 قانون اساسی وظیفه وزارت دادگستری ارتباط بین قوه قضائیه و مجلس است اما به درست یا غلط انتظارات از نمایندگان بالا بوده و مردم انتظار دارند شما نمایندگان تمامی امورات آن ها را پیگیری کنید. یکی از کارهای مهم ما این است که اگر نمایندگان مجلس تقاضای ملاقاتی با مسئولین دستگاه قضایی داشته باشند آن را هماهنگ کنیم.

 

در نهایت نمایندگان در جریان سوال احمدی بیغش و دو نفر از نمایندگان از جمله علی اکبر کریمی و علیرضا نظری نمایندگان اراک و خمین، از امین حسین رحیمی وزیر دادگستری درخصوص علت دخالت در روند رسیدگی به پرونده های قضائی که مغایرت با اصل 160 قانون اساسی دارد، پس از عدم اقناع نماینده سوال کننده، از توضیحات وزیر دادگستری با 80 رأی موافق، 140 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن قانع نشده و بدین ترتیب وزیر مذکور از مجلس کارت زرد گرفت.

 

در ادامه نمایندگان در نشست علنی سه‌شنبه (17 مرداد) در جریان رسیدگی به طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با مواد 31 تا 41 آن موافقت کردند.

 

اسامی ناطقان میان دستور

 

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس علی رضائی نماینده کنگاور و صحنه و هرسین، علی نیک زادثمرین نماینده اردبیل و نمین و نیر و سرعین، محمدمهدی زاهدی  نماینده کرمان و راور، منصورعلی زارعی کیاپی نماینده ساری و میان‌دورود و جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان به ایراد نطق میان دستور پرداختند.

 

احمد نادری در نشست علنی سه شنبه (17 مردادماه) موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:

 

لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره جنوبی به داوری

 

لایحه موافقت نامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در زمینه انتقال محکومان برای سپری کردن ادامه محکومیت

 

لایحه موافقت نامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه های جمعی

 

بیانیه جمعی از نمایندگان مجلس در حمایت از فعالیت جهاد دانشگاهی

 

نمایندگان مردم در جلسه علنی طی بیانیه ای از فعالیت های جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف قدردانی و تشکر کردند.

 

پایان جلسه علنی 17 مرداد

 

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی سه شنبه (17 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 10 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز یکشنبه (22 مردادماه) رأس ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.