به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی؛ نشست علنی صبح دو‌شنبه (20 شهریور) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 16 دقیقه و با حضور 197 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

طبق اعلام روح الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه بررسی گزارش کمیسیون های اقتصادی، امور داخلی کشور و شوراها، صنایع و معادن، قضائی و حقوقی و... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.  

 

مأموریت ویژه رئیس ‌مجلس به کمیسیون صنایع برای بررسی علل حادثه معدن زغال‌سنگ البرز شرقی

 

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، ضمن تسلیت درگذشت شش کارگر در انفجار معدن زغال‌سنگ البرز شرقی در طزره‌ی دامغان، خواستار بررسی این موضوع از سوی کمیسیون صنایع و معادن و ارائه گزارش آن به صحن شد.

 

قالیباف: به روش هیأت نظارت مجمع برای مغایرت و تطبیق مصوبات نقد دارم

 

گفتنی است، سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا از نحوه برخورد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مصوبه قوه مقننه نسبت به تامین قیر رایگان برای پروژه های عمرانی انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. وی تصریح کرد که 290 نماینده زحمت می کشند قانون می‌نویسند، شورای نگهبان تصویب می‌کند اما با وجود این تصویب و پیگیری ها قانون در هیأت عالی نظارت مجمع شخم زده می‌شود که رئیس مجلس باید پاسخگو باشند.

 

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده صومعه‌سرا عنوان کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون را رد نکرده بلکه اصلاح کرده است؛ یعنی دولت الان مکلف است به جای 25 هزار تن قیر، 20 هزار تن قیر تخصیص دهد. در آن جلسه معاون پارلمانی ریاست جمهوری و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور داشتند. آیین‌نامه مجمع تشخیص اجازه می‌دهد قانون را در آنجا اصلاح کند.

 

دکتر قالیباف در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده صومعه‌سرا گفت: اولاً این نکته را بگویم نظارت بر سیاست‌های کلان چه در قانون و چه در اجرا است. جنابعالی می‌گویید نظارت برای قانون نیست بلکه برای اجرا است اما این نیست، نظارت برای هر دو است. وی ادامه داد: ولی چگونگی کار و اینکه آنجا با چه روشی برای مغایرت و تطبیق کار می‌کنند و دقت لازم در این امر نیست بنده هم نقد دارم. با دوستان سر همین سه قانونی که در هیأت نظارت رد شد صحبت کرده‌ام و پیگیری کرده‌ام و برای این حتماً جلسه می‌گذاریم.

 

موافقت نمایندگان با تقاضای مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه مجلس

 

بر اساس این گزارش، درخواست مسکوت ماندن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در دستورکار قررا گرفت که پس از بحث و بررسی از سوی نمایندگان، با 132 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

 

موافقت نمایندگان با دو فوریت طرح تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال

 

نمایندگان در ادامه صحن علنی روز دوشنبه به بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح بند ز تبصره 20 ماده واحده قانون بودجه 1402 کل کشور پرداختند. در نهایت نمایندگان با 173 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه با تقاضای دو فوریت موافقت کردند.

 

 تاکید مجلس یازدهم بر تنقیح قوانین؛ ۲۴۷ قانون نامعتبر در حوزه صنعت منسوخ شد

 

در ادامه نشست علنی بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه صنعت در دستور کار قرار گرفت که با 152 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

 

ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه تجارت برطرف شد

 

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی وحقوقی در مورد لایحه تجارت اعاده شده از شورای نگهبان نیز از دیگر دستورکارهای امروز صحن مجلس بود که با هدف رفع ایرادات مدنظر شورا مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار گرفت.

 

 در نشست امروز همچنین نمایندگان به موضوع  لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان ورود کرده و ماده یک این لایحه را مورد بررسی قرار دادند، در این میان نمایندگان پیشنهادات اصلاحی خود را برای اصلاح ماده یک مطرح کردند.

 

ناطقان میان دستور 20 شهریور

در ادامه نشست اسامی ناطقان میان دستور از سوی علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس اعلام شد که بر این اساس  کیوان مرادیان کوچکسرائی نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی، مرتضی محمودوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی، عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه،  محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو و  سیداحمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه به بیان دغدغه های خود پرداختند.

 

پایان جلسه علنی 20 شهریور/ نشست بعدی 21 شهریورماه

 

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی دوشنبه (20 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 01 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی سه‌شنبه (21 شهریورماه) با بررسی ادامه دستور کار برگزار می‌شود.