به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نشست علنی صبح دوشنبه (2 مرداد) مجلس شورای اسلامی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رأس ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 195 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس، سوال سید مجتبی محفوظی نماینده آبادان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نخستین موضوع در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

 

سید مجتبی محفوظی در تشریح سوال خود مبنی بر علت بی برنامگی در شرکت های شستا و تاپیکو، با انتقاد از عملکرد شستا و تاپیکو گفت: وزیر قبلی را فراری دادند، متاسفانه همان مسیر در حال ادامه یافتن است و تا زمانی که مسیر، همان مسیر باشد، و گام ها همان گام های قبلی باشد، وضعیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت های تابعه بغرنج خواهد بود.

 

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال محفوظی نماینده آبادان، از شستا به عنوان بزرگ‌ترین شرکت چند رشته ای کشور یاد کرد که در تولید بیش از ۲۰ محصول اساسی کشور اثرگذار است. وی افزود: روند رشد خالص شرکت سرمایه گذاری تاپیکو کاملا صعودی است، همچنین رشد 19 درصدی سود تاپیکو و رشد 26 درصدی سود شستا را داشته است.

 

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر کار قانع شدند

 

در نهایت نمایندگان پس از طرح سوال نماینده آبادان از وزیر کار درخصوص علت بی‌برنامگی در شرکت‌های شستا و تاپیکو از توضیحات وی قانع شدند.

 

در ادامه گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درخصوص بررسی نحوه سیاست گذاری دستگاه های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای استراتژیک گندم و برنج در کشور در دستور گار نمایندگان قرار گرفت.

 

نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی ضمن انتقاد از سیاست های اعمال شده در حوزه تولید گوشت مرغ و حذف ارز ترجیحی نسبت به عدم تامین ارز مورد نیاز نهاده های دامی واکنش نشان دادند.

 

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگاه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص محصولات کشاورزی استراتژیک بحث نگاه به داخل است. وی افزود: سعی ما بر این است در رابطه با محصول استراتژیک گندم با توجه به محدودیت منابع پایه مخصوصا آب به سمت افزایش عملکرد در واحد سطح برویم که برنامه ریزی ما در این خصوص پیش می رود که با کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره وری و هوشمندسازی افزایش عملکرد را داشته باشیم.

 

۱۲قلم کالا که زندگی مردم به آن وابسته است باید تضمین شود

 

دکتر قالیباف در جلسه نظارتی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات حوزه کشاورزی در موضوعات کالاهای اساسی، پرداخت نشدن دیون گندمکاران، مشکلات کشاورزان شهرهای شمالی و مشکلات بازار مرغ و گوشت به مسئولان تذکر و خواستار رسیدگی دستگاه ها خصوصا سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشاورزی شد.

 

ناطقان میان دستور

 

گفتنی است حسین رجائی نماینده لنجان، جواد نیک بین نماینده کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ، حسین حسین زاده نماینده لارستان و خنج و گراش و اوز، یعقوب رضازاده نماینده سلماس و حسین رئیسی نماینده میناب و رودان و جاسک و سیریک و بشاگرد در جلسه علنی امروز به ایراد نطق پرداختند.

 

موافقت نمایندگان با تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری سرخس و دوغارون

 

در ادامه نمایندگان با تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی  سرخس ،دوغارون و مازندران موافقت کردند.

 

اعلام وصول طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

 

بر اساس این گزارش، عضو هیات رئیسه مجلس 3 سوال ملی محمدرضا صباغیان بافقی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عدم اقدام در خصوص همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و بی توجهی به تشکل‌ها و شوراهای کارگری، واحدهای تولیدی و عدم پرداخت حقوق به افراد دارای معلولیت شدید فاقد شغل و طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را اعلام وصول کرد.

 

پایان جلسه علنی دوم مرداد

 

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (دوشنبه 2 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12:12 به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، 15 مردادماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.