به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در هفته جاری از روز شنبه 29 مهر ماه تا روز چهارشنبه 3 آبان ماه جلسه علنی داشتند و به ادامه بررسی جزییات برنامه هفتم توسعه پرداختند.

طی هفته اخیر نمایندگان خانه ملت با افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار موافقت کرده که درآمد حاصل از این مهم صرف بیماری های خاص و ساخت و توسعه مدارس و اماکن ورزشی خواهد شد.

 

همچنین نمایندگان مردم در مجلس سهم بیمه‌گذار در موارد بستری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر را با تأیید نهادهای مربوطه رایگان اعلام کردند.


 ساختار تکمیل اطلاعات سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین شد

نمایندگان مردم در مجلس به منظور شناسایی و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ساختار تکمیل اطلاعات سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تعیین کردند.

 

نمایندگان مجلس همچنین با هدف دسترسی مردم در سراسر کشور به برنامه های رسانه ملی وزارت ارتباطات را مکلف به فراهم کردن پهنای باند کردندبراساس بند (ب) ماده 77 لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است پهنای باند و امکانات لازم برای دسترسی عموم مردم به شبکه ها و برنامه های رسانه ملی در اقصی نقاط کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و همچنین دسترسی حداکثری در سطح بین المللی را فراهم نماید.

 

به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه؛ سازمان ملی مهاجرت تشکیل می شود

نمایندگان مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، وزارت کشور را مکلف به تشکیل سازمان ملی مهاجرت کردند.

 

در ادامه نمایندگان مجلس، سازمان صدا و سیما را مکلف کردند تا با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان، آیین نامه نحوه تعیین میزان حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و چگونگی تأمین و تسهیم آن بین ذینفعان را با لحاظ کیفیت و کمیت مسابقات و تعداد مخاطبان ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه کند.

 

نمایندگان مجلس همچنین به منظور جبران کسری نیروی انسانی آموزش و پرورش دولت را موظف کردند ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به سال قبل حداقل ۲۵ درصد افزایش دهد.

 

در ادامه با موافقت نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، خدمتگزاران و خدمتگزاران سرایدار بعد ازگذراندن دوره های کارآموزی ویژه که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود، به عنوان فوق العاده خدمتگزاری و فوق العاده سرایداری به ترتیب معادل سی و پنج درصد (%۳۵) و پنجاه درصد (%۵۰) از حداقل حقوق مندرج در قوانین بودجه سالانه علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی خود برخوردار می شوند.

 

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه همچنین بانک مرکزی را مکلف کردند تا از طریق بانک های عامل جهت تکمیل طرح های تملک دارایی سرمایه ای با اولویت ساخت، خرید، تکمیل و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه ها، دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اقدام کند.

 

نمایندگان مردم در مجلس همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مکلف کردند با همکاری وزارت تعاون، ظرف یکسال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، امکان اشتغال، اقامت و تسهیلات کنسولی را برای دانش‌آموختگان بین‌المللی نخبه‌ای که تقاضای لازم برای کار آنها در کشور وجود دارد، فراهم کند.

 

در ادامه بهارستان نشینان وزارت خارجه را مکلف به تهیه طرح جامع ارتقای کارآمدی و اثربخشی دیپلماسی اقتصادی بویژه در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، با تمرکز بر پیوندهای اقتصادی با همسایگان، کشورهای آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین، قدرت‌های نوظهور و سازمان‌های بین‌المللی کردند.

 

نیروی انتظامی موظف به نصب دوربین کشف جرم روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن شد

نمایندگان مردم در مجلس فرماندهی انتظامی را موظف به نصب دوربین کشف جرم روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن مربوط با حفظ محرمانگی اطلاعات و با رعایت حریم خصوصی، حقوق شهروندی و به استثنای جرائم منافی عفت کردند.

 

نمایندگان خانه ملت همچنین  دولت را مکلف کردند با تامین منابع و پشتیبانی های لازم در طول برنامه هفتم بسیج را در مقابله با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی کمک کنند.

 

در ادامه بهارستان نشینان وزارت امور خارجه را مکلف به طراحی و اجرای اقدامات سیاسی در جهت مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مردم فلسطین و مستضعفین کردند.

 

نمایندگان مردم در مجلس همچنین با هدف یکپارچه‌سازی نظام تصمیم‌گیری سازمان اداری و استخدامی کشور را به ادغام شوراهای با وظایف مشابه یا متداخل مکلف کردند؛ شوراهایی که به موجب قانون اساسی یا اذن مقام معظم رهبری یا به موجب قانون ایجاد شده‌اند، از این قاعده مستثنی هستند.

نمایندگان خانه ملت در راستای اصلاح ساختار اداری کشور، دستگاه های اجرایی را مکلف به باز طراحی ساختار سازمانی خود کردند چرا که معتقدند نابسامانی در ساخت اداری سبب نارضایتی مردم می شود.

نمایندگان مجلس همچنین به فرماندهی انتظامی اجازه دادند به سامانه های نظارتی (کنترلی) و مراقبتی هوشمند معابر اصلی، میادین و بزرگراه ها در مراکز استان ها و کلانشهرها دسترسی داشته باشند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین قوه قضائیه و وزارت دادگستری را مکلف به ایجاد سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» کردند.

 

در ادامه نمایندگان مردم در مجلس تعیین کردند که بودجه و اعتبارات سالانه دانشگاه‌ها از سوی سازمان باید به گونه‌ای تنظیم شود که حداقل ۱۵ درصد اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل ۵ درصد اعتبارات برای امور فرهنگی پیش‌بینی و واگذار شود.

نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تمامی دفاتر شرکت‌های صنعتی و معدنی که دولتی هستند یا قسمتی از سهام آن‌ها از بیت‌المال است را از تهران به محل شهرستان محل کارخانه منتقل کند.

 

بانک مرکزی مکلف به حذف چک‌های کاغذی از نظام بانکی شد

نمایندگان مجلس بانک مرکزی را مکلف کردند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که تا پایان سال سوم برنامه، چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین قوه قضائیه و وزارت دادگستری را مکلف به ایجاد سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» کردند.