به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، دلهره و اضطراب مردم از نابسامانی بازار ارز و تاثیری که رشد نرخ دلار بر معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای اساسی دارد، نشست صحن امروز  پارلمان را به غیرعلنی کشاند، جلسه‌ای که حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن نشست علنی در حالی راس ساعت 9 و 6 دقیقه و با حضور 229 نفر آغاز شد که رئیس مجلس در ابتدای آن توضیحی مختصر درباره این جلسه غیررسمی ارائه کرد.

در ادامه، صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تحقیق و تفحص از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل را در دستور کار داشت.

 

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس

دستور کار نخست امروز پارلمان، بررسی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس بود که علی خضریان سخنگوی این کمیسیون برای قرائت این گزارش پشت تریبون قرار گرفت و از تاثیر موافقتنامۀ پاریس در خاموشی‌های چند سال اخیر سخن گفته و می‌افزاید: تولید برق در ایران، اقتصادی نیست؛ زیرا به دلیل سرمایه گذاری اولیۀ سنگین قیمت فروش برق کمتر از قیمت تولید است. درحالیکه نیروگاه‌های تولید برق، گاز و سوخت خود را با قیمت تقریباً ناچیز دریافت می‌کنند و قیمت تمام شده شامل قیمت واقعی سوخت نیست. حال آنکه حدود 60 درصد از نیروگاه های کشور در اختیار بخش خصوصی است و انتظار ادامۀ وضع موجود و افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزۀ نیروگاهی، اقدامی غیراقتصادی و غیرسودده قلمداد می شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی: موضوع آب و هوا از موضوعات حیاتی کشور است

پس از این دستورکار بود که روح‌الامینی در واکنش به گزارش اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا اقتصاد مهم است و آیا اولویت موضوع طلا و ارز است یا موضوع موافقتنامه آب و هوایی پاریس؟ که دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، می‌گوید طبق آئین نامه گزارشات اصل 90 باید بدون نوبت در صحن مجلس قرائت شود و امروز حدود سه هفته است که گزارش کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس در نوبت بوده و حتما این گزارش باید قرائت می شد، مجلس نمی تواند روال قانونی خود را تغییر دهد.

معاهده پاریس مانع سرمایه‌گذاری کشور در ساخت نیروگاه‌های تولید برق شد

پس از قرائت این گزارش علیرضا سلیمی اظهار می‌کند که معاهده پاریس مانع سرمایه‌گذاری کشور در ساخت نیروگاه‌ها شد و ما امروز با ۲۵ هزار مگاوات کمبود برق در کشور مواجه هستیم. 

مخالفت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از کارخانه سیمان کردستان

دومین دستور کار دوم نظارتی مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان بود، زندیان نماینده متقاضیان درباره این گزارش می‌گوید: این کارخانه از اهداف پیش بینی شده مانند محرومیت زدایی، بهبود وضعیت اقتصادی و زندگی مردم به ویژه بالا رفتن سطح درآمد سرانه دور شده است  که در نهایت وکلای مردم در خانه ملت با طرح مذکور مخالفت کردند. 

 

ورود نمایندگان به تخلفات پیرامون ساختمان آوار شده متروپل

 

متروپل

متروپل؛ ساختمانی با آواری از خاطرات از آن زمان که سینما بود تا آن زمان که محل نگهداری زخمی ها در جنگ تحمیلی شد تا این روزها که فقط خاکروبه هایی از آن باقی مانده است. ساختمانی که این اواخر به برجی بلندبالا اما ناایمن تبدیل شد و درست 2 خرداد امسال در خیابان امیرکبیر آبادان چنان فروریخت که 43 نفر انسان بی گناه را به کام مرگ کشاند، اتفاق که تداعی حادثه پلاسکو تهران در سال 95 بود و داغ‌ها را تازه کرد، به همین دلیل نمایندگان مجلس امروز  در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل با ارسال گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند.

 

موافقت نمایندگان با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

همچنین در پی یک بررسی، نمایندگان مردم در مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موافقت کردند چراکه دانشگاه شهید رجایی علاوه بر تخطی از مأموریت اصلی خود در زمینه‌های دیگر نیز دچار نقض قانون شده است، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته دانشگاه در سنوات 1398 تا 1400 به طور دائم شش عنوان تخلف از احکام قانون بودجه داشته که برخی از آنها مانند افتتاح حساب در بانک سرمایه منبعث از مصوبات هیأت امناء بوده است.

 

معاونت نظارت گزارش موارد ارسالی تحقیق و تفحص به دستگاه قضا را به مجلس ارائه کند

پس از رسیدگی به دستورکارهای نظارتی بود که اسحاقی با بیان اینکه گزارشات قوه قضائیه برای ما ملموس و برای مردم نیز مشهود نبوده است، گفت: متاسفانه گزارشی که منتهی به اصلاح امور به نفع مردم شود و بتواند در شأن مجلس یازدهم باشد مشاهده نکردیم. همچنین دلخوش در تذکری خواستار تشکیل تیمی شد تا تحقیق و تفحص های مجلس را به صورت کارشناسی بررسی کند، که مصری نائب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری است، یعنی معاونت نظارت مجلس بعد از ارسال تحقیق و تفحص های مجلس به قوه قضائیه باید به صورت اداری این موضوعات را پیگیری کند.

 

مطالبات و انتقادات ناطقان

 

ناطقان میان دستور

حضرت پور طلاتپه، سهراب گیلانی، مصطفی طاهری، محمدمهدی زاهدی، محمدرضا صباغیان و مسلم صالحی ناطقان میان دستور صحن علنی امروز مجلس بودند.

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی

 

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

 در ادامه دستور به تذکرات کتبی وکلای مردم در خانه ملت به دولتمردان رسید که توسط دهنوی قرائت شد.

در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحن‌های علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند و الهیان، اسماعیلی، حاجی دلیگانی، رحیمی جهان آبادی، حسینی کیا، حاتمی، شکراللهی، بابایی کارنامی، نجابت، گودرزی، مرحبا و حسین پور تذکرات شفاهی خود را قرائت کردند. 

زنگ پایان شیفت صبح امروز پارلمان نواخته شد/نشست بعدی عصر امروز

در نهایت پس از گذشت 3 ساعت از جلسه علنی، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت 12 و  19 دقیقه به صدا درآورد و با توجه به موافقت نمایندگان با برگزاری جلسه علنی در دو شیفت صبح و عصر در نشست امروز، نائب رئیس مجلس گفت: ادامه جلسه امروز راس ساعت 14 برگزار می‌شود.

آغاز نشست علنی نوبت دوم امروز قوه مقننه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، نشست  علنی نوبت دوم مجلس شورای اسلامی عصرامروز (سه شنبه، 2 اسفند ماه) به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و با  بیش از دو سوم از نمایندگان و رأس ساعت 14و 27 دقیقه برگزار شد.

از رفع موانع بازنگری طرح های هادی روستاها تا لزوم کنترل افزایش قیمت خوراک دام

ادامه نشست علنی امروز با قرائت تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور از سوی روح الله متفکر آزاد آغاز شد.

 

درخواست تعدادی از نمایندگان برای بررسی مصوبه کمیسیون آموزش در خصوص تدریس زبان مادری

روح الله متفکر آزاد و صدیف بدری به ترتیب نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر  و مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز زبان مادری، از هیات رئیسه مجلس خواستند تا مصوبه کمیسیون آموزش در این زمینه را که در انتظار بررسی در نوبت صحن است در دستورکار قرار گیرد.

 

سازوکار ارائه فهرست انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مشخص شد

در ادامه نشست علنی عصر امروز قوه مقننه، رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی دردستور کار منتخبان ملت قرار گرفت.

بر اساس ماده7 مکرر1 الحاقی مربوط به این قانون مقرر شد، احزاب، جبهه‌ها و تشکلهای موضوع ماده (1) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب 8/8/1395 می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به‌صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند. 

 

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

این گزارش می افزاید، انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها یکی دیگر از دستورکارهای نمایندگان ملت در نشست علنی نوبت عصر امروز بود که بر این اساس اعضای ناظر مجلس در شورای معادن ۸ استان، شورای نظارت بر مراکز و مدارس آموزشی غیردولتی ۹ استان، شورای فرهنگ عمومی ۹ استان، کمیته شورای هماهنگی اشتغال استان ها، هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایات ۹ استان و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ۸ استان مشخص شدند. 

بحران های اقتصادی محور تذکرات شفاهی منتخبان ملت به مسئولان اجرایی کشور

در ادامه نشست عصر امروز قوه مقننه، عضو هیات رییسه مجلس مطابق آیین نامه داخلی به سراغ نمایندگانی رفت که برای بیان تذکرات شفاهی ثبت نام کرده بودند.

پایان دویست و هشتاد و سومین جلسه علنی قوه مقننه در سال 1401/ نشست بعدی 3 اسفندماه

عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 16 و 56 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی چهارشنبه (3 اسفندماه) با بررسی ادامه دستور کار برگزار می‌شود./