به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، بیستمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 صبح امروز (سه شنبه، 24 خردادماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 221 نفر از نمایندگان و رأس ساعت 8 و 8 دقیقه  برگزار شد.



پس از قرائت آیات کلام الله مجید، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ابتدا دستور کار صحن علنی را قرائت کرد که بر این اساس سؤال تعدادی از نمایندگان از وزیر صنعت ، معدن و تجارت و بررسی گزارش کمیسیون های برنامه، بودجه و محاسبات، کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انرژی و غیره در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.



مجلس از توضیحات وزیر صمت قانع نشد/ اولین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم



در جریان برگزاری بیستمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی، سؤال محمد وحیدی نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه و راز و جرگلان و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت ، معدن و تجارت بررسی شد.



ابتدا سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت ، معدن و تجارت در مورد ضعف عملکرد وزارتخانه متبوعش در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: می توان با کارهای جزئی و موردی آن را اصلاح کرد و نیاز است که به سمت اصلاح ساختار گام برداریم. (



در ادامه محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در قوه مقننه در تشریح سوال خود مبنی بر اینکه دلیل ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن چیست، عنوان کرد امروز همه صاحب نظران اقتصادی به میدان آمده اند تا با کمک به دولت مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند، قطعا کمک به دولت آقای رئیسی، کمک به کشور است و نظارت بر عملکرد دولت به منظور رفع ضعف عملکرد دولت نیز مورد تایید است، بنابراین قصد ما برطرف کردن ضعف ها و ایجاد یک نظام شایستگی برای حل مشکلات مردم است. 



نهایتا، وحیدی از پاسخ های وزیر قانع نشد و توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان نیز با 91 رأی موافق، 141 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع نشدند. 



قرائت گزارش کمیسیون برنامه درباره وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه پاکنا/ وزارتخانه های نفت، اقتصاد، ورزش و کار با کمترین عملکرد ثبت حقوق در سامانه



بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات  در مورد آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا نیز دومین دستور کار منتخبان ملت بود که سید محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون مفاد آن را برای عموم قرائت کرد.



نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص آخرین وضعیت ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها در سامانه‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا اعلام کرد؛ وزارتخانه های نفت، اقتصاد، ورزش و کار کمترین عملکرد ثبت حقوق در سامانه را داشته اند.



قالیباف: پرداخت حقوق مدیران دستگاه‌هایی که اطلاعات‌شان در پاکنا ثبت نشود، غیرقانونی و دستبرد به بیت‌المال است



در ادامه جلسه علنی امروز، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون برنامه درخصوص ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌ها، با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد دستگاه ها در ثبت داده های حقوق کارکنان دچار مشکل هستند و داده ها را ثبت نکرده اند و براساس قانون در صورت استنکاف باید با آنها برخورد شود، گفت: پرداخت حقوق مدیران دستگاه‌هایی که اطلاعات‌شان در پاکنا ثبت نشود، غیرقانونی و دستبرد به بیت‌المال است. 



با موافقت نمایندگان؛ صد میلیارد تومان بین روستاهای هر استان برای محرومیت زدایی توزیع خواهد شد



ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریتی اصلاح جدول4-24 محرومیت‌زدایی(جداول منابع و مصارف تبصره14)قانون بودجه سال 1401 کل کشور از دیگر موضوعاتی بود که نمایندگان آن را بررسی کرده و نهایتا با پیشنهاد اصلاح کل محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم با 162 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که بر اساس آن هزار میلیارد ریال براساس شاخص های مندرج در قانون بین روستاهای تمام شهرستان های هر استان اختصاص می یابد. 



ناطقان میان دستور



در ادامه نشست، اسامی ناطقان میان دستور از سوی علی کریمی فیروزجائی عضو هیات رییسه مجلس اعلام شد که بر این مجتبی ذوالنوری نماینده قم، سیدرضا تقوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، ولی الله بیاتی نماینده تفرش و آشتیان و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه به بیان دغدغه های خود پرداختند. 



ذوالنوری: تحریم‌ها تنها با توجه به اولویت‌ها و تکیه بر توان داخلی خنثی یا بی‌خاصیت می‌شود



ابتدا نماینده قم نطق 7 دقیقه ای خود را ایراد کرد که بر این اساس به موضوعاتی مانند تحریم ها، توان داخلی؛ توان غنی سازی اورانیوم و غیره پرداخت.



تقوی: ناتوی فرهنگی شکل گرفته و وارد مبارزه شده است



همچنین سیدرضا تقوی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز به عنوان دومین ناطق پشت تریبون قرار گرفت که به مسائلی مانند فضای مجازی، طرح خاورمیانه جدید، ناتوی فرهنگی و غیره پرداخت.



متفکرآزاد: اختاپوس دلالی با گران کردن قیمت کالاهای  اساسی سعی در تلخ کامی مردم دارد



در ادامه نشست علنی امروز مجلس، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به موضوعاتی مانند مشکلات حوزه انتخابیه،سیاست زدگی آژانس بین المللی انرژی اتمی،  مالیات بر خانه های خالی، واکسیناسیون، گرانی کالاها و غیره پرداخت.



بیاتی: رییس جمهور نسبت به ترمیم هیات وزیران اقدام کند



مطابق آیین نامه داخلی مجلس، نماینده مردم تفرش و آشتیان اولین ناطق اضطراری بود که مطالبات رهبری، قیمت کالاها، وضعیت بازنشستگان، و غیره را طی 5 دقیقه بیان کرد.



حاجی دلیگانی: خاموش کردن دوربین های فراپادمانی توسط سازمان انرژی هسته‌ای، اقدامی انقلابی است



در پایان ایراد نطق های نشست امروز، نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در پشت تریبون قرار گرفت تا به موضوعاتی مانند کمبود و نبود آب، جراحی اقتصادی، وضعیت فرهنگی و غیره بپردازد.



میزبانی نمایندگان از مسئولان کرمانی و فدراسیون بوکس



بر اساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، ریاست و هیات رئیسه فدراسیون بوکس و جمعی از معتمدین شهر سیرجان، شهردار و شورای شهر نجف شهر از استان کرمان میهمانان امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی بودند. 



تذکرات شفاهی



در جریان برگزاری بیستمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان اعم از صفائی، روح الامینی، علیزاده، سرمدی واله، فرخی میکال، صالحی دارانی، حسین پور، راستینه، موسوی لارگانی، حسینی کیا، فیروزی، زارعی کیاپی، سعیدی  و علیرضا بیگی طی تذکرات شفاهی، نظرات خود را نسبت به موضوعات مختلف بیان کردند.



پایان بیستمین جلسه علنی قوه مقننه در سال 1401/ نشست بعدی 25 خرداد



عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 خردادماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 3 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی چهار شنبه (25 خردادماه) با بررسی ادامه دستور کار برگزار می‌شود.