به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 7 دی ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 8 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.



نخستین دستورکار مجلس، به بررسی اولین سوال مجلس یازدهم از کابینه دولت سیزدهم اختصاص داشت که سوال مربوط به سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نماینده سئوال کننده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «علت عدم رسیدگی به موضوع اشتغال جوانان و افراد تحصیل کرده چیست؟» بود.



ذاکر در توضیحات این سئوال عنوان کرد که وزارت کار هنوز سند جامع اشتغال را ایجاد نکرده است و آمار تعداد بیکاران چالش زا و نگران کننده است. از ۲۶ میلیون نفر از مردم که توان انجام کار مداوم را دارند از جمله جوانان تحصیلکرده و جویای کار، آبرومند و پایدار، متاسفانه حدود ۲.۵ میلیون نفر از آن ها بیکار مطلق هستند.



اما حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سئوال از ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر خبر داد و گفت: ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی تحت عنوان اطلس اشتغالزایی کشور در حال اجرایی شدن است.



پس از استماع پاسخ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم نهایتا نماینده سئوال کننده از پاسخ وزیر به صورت مشروط قانع شد و با فرصت ۶ ماهه به عبدالملکی خواست تا وعده‌های داده شده در خصوص اشتغالزایی برای جوانان محقق شود.



سپس مجلس وارد دستورکار بعدی شد و در این راستا «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت قبل» با هدف ریشه یابی عدم تحقق جلوگیری از خام فروشی نفت مطرح شد که علی خضریان به عنوان نماینده تحقیق و تفحص کنندگان از عملکرد وزارت نفت با برشمردن محورهای این طرح، در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نشد و به این موضوع وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد لذا در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.



نهایتا این تقاضای تحقیق و تفحص با 162 رأی موافق به تصویب مجلس رسید و تحقیق و تفحص از عملکرد وزرات نفت در دوره زنگنه کلید خورد.



 



در ادامه نمایندگان مجلس برای تحقق شعار سال یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و برای حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی،  با 181 رأی موافق با دو فوریت طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» موافقت کردند تا این طرح در اولویت کاری مجلس قرار گیرد.



 



سپس کلیات طرح «انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» مورد بررسی قرار گرفت که نهایتا مجلس با 210 رأی موافق با این طرح موافقت کرد.



بررسی جزییات طرح  «جهش تولید دانش‌بنیان» دستور کار بعدی امروز صحن علنی مجلس بود که ماده نخست این طرح با نظر نمایندگان مصوب شد. با تصویب ماده نخست این طرح، نهادهای غیردولتی مجاز به هزینه‌کرد درآمد خود در تولید اقلام راهبردی شدند. با این تصمیم نهادهای غیردولتی می‌توانند از طریق قرارداد مشارکت و همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاری و هزینه کنند.



در ادامه نمایندگان خانه ملت به منظور تامین نظر شورای نگهبان با حذف موادی از طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس،  با اصلاح آیین نامه داخلی در رابطه با سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کردند.



سپس مجلس وارد استماع نطق نمایندگان شد که لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد، تیران و کرون، مسلم صالحی نماینده اقلید، سارا فلاحی نماینده ایلام، ایوان، چرداول و ملکشاهی و سید محمد مولوی نماینده آبادان ناطقان میان دستور جلسه علنی امروز مجلس بودند.



سپس بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن یوم الله نهم دی توسط عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که در این بیانیه تأکید شد، مردم بصیر ایران در ۹ دی، پایداری بر ارزش‌های دینی و ولایت را نشان دادند.



همچنین عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه دیگری از جمعی از نمایندگان به مناسبت دفاع نیروی مرزبانی در مقابل طالبان از مرزنشینان و کشاورزان کشورمان را قرائت کرد.



در ادامه طرح اصلاح مواد 53 و 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، طرح تأسیس شهرک صنایع دستی، طرح استفساریه جزء 13 بند (ی) تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، طرح استفساریه بند (و) تبصره (2) قانون بودجه 1400 کل کشور، طرح اصلاح ماده (10) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمان، طرح استفساریه جزء (1) بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، طرح اصلاح ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، طرح تشکیل سازمان طب ایرانی و مکمل، طرح تشدید مجازات مقامات و مسئولان مجرم، سوال ملی مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو را به همراه تعدادی از نمایندگان از وزیر بهداشت و درمان در خصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد و سوال ملی حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم اقدام لازم در مورد معادن کشور از جمله معدن مس جانجا سیستان اعلام وصول شد.



در نهایت زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 12 و 11 دقیقه توسط عبدالرضا مصری به صدا درآمد.