به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی نشست امروز (سه‌شنبه 25 آبان‌ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد که دستور کار نشست اول کمیسیون کشاورزی در خصوص بررسی وضعیت سامانه بازارگاه بود که براساس توضیحات مسئولین وزارت جهاد کشاورزی ، شرکت پشتیبانی امور دام و معاون فنی گمرک ابهامات این سامانه به قوت خود باقی است، هرچند که سامانی به حوزه تامین و توزیع نهاده‌‌های دامی داده اما اشکالات کماکان وجود دارند.



براساس توضیحات ارائه شده اشکالات سامانه بازارگاه باعث شده است تا در حوزه تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی رانت و فساد رخ دهد که براین اساس مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی در سامانه بازارگاه بازنگری مجددی را داشته باشد و اشکالات موجود را هرچه سریع‌تر برطرف کند.



دستور کار دوم نشست امروز در زمینه بررسی وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و تعهدات ارزی بود که در این نشست علاوه بر وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر امور خارجه، مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان راهداری، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند.



بر اساس گزارش‌های ارائه شده پیش بینی می‌شود وضعیت صادرات محصولات کشاورزی در سال آینده شرایط مطلوب‌تری را نسبت به وضعیت موجود داشته باشد، در سال جاری به دلیل خشک‌سالی و اهمیت تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران از تراز تجاری مناسبی در بخش کشاورزی برخوردار نبود.



همچنین مقدماتی به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف‌ خصوصا کشورهای همسایه فراهم شده است که براین اساس خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی توسط سازمان تعاون روستایی بر اساس سیاست‌های صادراتی انجام می‌شود و با همکاری موسسه جهاد استقلال این خریدها صادر می‌شوند.