به گزارش خبرگزاری خانه ملت، منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسب روز جهانی پاسداشت زبان مادری تاکید داشته است که  آموختن زبان مادری حقی است که هیچ قانونی نباید آن را از افراد سلب کند.

 

در ادامه متن کامل این یادداشت را بخوانید:

 

                                                                         هه رچه ن مه واچان فارسی شه که ره ن
                                                                                                                                                 کوردی جه لای من به س شیرین ته ره ن
                                                                         مه علوومه ن جه ده ور دنیای به دئه ندێش
                                                                                                                                                 دڵشاده ن هه ر که س وه زووانی وێش

 

اینجانب ضمن گرامیداشت این روز گرامی که به منظور پاسداشت زبان مادری و به رسمیت شناختن تنوع زبانی و فرهنگی است ،را به تمامی ملت ایران صاحب هر زبان و گویشی تبریک گفته و به طور ویژه این روز را خدمت هم زبانان خودم در سراسر گیتی تبریک و شادباش عرض می نمایم. شایسته است در اینجا اشاره کنم که تنوع زبانی و فرهنگی نه تنها تهدیدی برای کشور نیست بلکه این تنوع هر گوشه این وطن را زیباتر کرده است و امیدوارم که زمینه شکوفایی تمامی زبان ها و فرهنگ ها به طور برابری مهیا باشد تا سرزمین مان زیباتر از پیش باشد. 

 آموختن زبان مادری حقی است که هیچ قانونی نباید آن را از افراد سلب کند. همان طور که همه می دانیم در قانون جمهوری اسلامی ایران و مطابق با اصل پانزدهم قانون اساسی به صراحت حق آموختن زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس را آزاد عنوان کرده است اما متاسفانه چنین حق و قانون آشکاری تنها به عنوان وعده انتخاباتی ریاست جمهوری مطرح می شود، به طوری که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری یکی از  وعده های پرتکرار کاندیداها انتخاباتی هم محسوب می شد.

اما علی رغم اعتماد مردم به این وعده و وعیدها و به ویژه آزاد کردن تدریس زبان مادری در مدارس و دانشگاه ها، تا کنون چنین چیزی محقق نشده است و اجرای یکی از اصول مهم قانون اساسی به دیده وعده ای دست نایافتنی به آن نگریسته می شود، این در حالی است که به اعتقاد اینجانب اجرای این قانون انسجام بخش حیات فرهنگی ایرانی  اسلامی مان است و انتظار داریم دولت محترم آموزش زبان مادری در مدارس و دانشگاههای سراسر کشور را در بسته حقوق شهروندی بعنوان یکی از حقوق مسلم ایرانیان بگنجاند و آن را به اجرا بگذارد. اگر چه در برخی دانشگاه های کشور آموزش زبان مادری آغاز شده و جای تشکر هم دارد اما هم چنان که عرض کردم چنین چیزی اصلا بسنده نیست و کفایت نخواهد کرد./

پایان پیام