نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 26 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با بندهای الف و ب ماده 123 این لایحه با 145 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.



براساس بخش الف بند 3 ماده 123 این لایحه آمده است: مفاد قانون الحاق سه تبصره به بند(12) ماده(4) قانون تشکیل نیروی انتظامی( مصوب 18/2/79) به شهرهای بالای یک میلیون نفر تسری می یابد.



براساس بخش ب بند 3 ماده 123 این لایحه آمده است: به منظور کنترل و مبارزه موثر با قاچاق کالا به نیروی انتظامی و گمرک اجاده داده می شود نسبت به نصب، راه اندازی و به روزرسانی سامانه های کنترل خودرویی و کانتینری (ایکس‌ری) در مبادی گمرکی، ورودی و خروجی مرزها و ایستگاههای بازرسی و کنترلی ناجا از طریق اشخاص و موسسات حقیقی و حقوقی غیردولتی اقدام نمایند. مدیریت و بهره برداری از این سامانه ها حسب مورد در اختیار نیروی انتظامی و گمرک می باشد.



به‌منظور تأمین هزینه‌های مربوط به تامین هزینه های راه‌اندازی، نگهداری و بروزرسانی سامانه های کنترلی خودرویی کانتینری (ایکس ری) و تجهیزات مربوط به آن صاحبان بار یا خودرو مکلفند به هنگام کنترل و صرفاً در مبادی ورودی و خروجی نسبت به پرداخت تعرفه مربوط اقدام کنند. میزان این تعرفه در بودجه سنواتی تامین می شود.