به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی زنان و حکمرانی صبح امروز (سه شنبه، 9 خرداد ماه) با حضور فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌ها، حمیدیا رئیس مرکز خانه خلاق قوه مقننه، متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، پورعزت رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، حمیدی عضو هیأت مدیره اندیشکده دانشگاه صنعتی شریف و سایر مسئولان مربوطه از مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران، بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و ... به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس و در محل ساختمان شیخ فضل الله قوه مقننه برگزار شد.

 

جمهوری اسلامی نسبت به ارتقاء جایگاه زنان اهتمام ویژه‌ای دارد

فاطمه قاسم پور در این نشست گفت: اولین تحولی که باید در حوزه حکمرانی اتفاق بیفتد این است که مشارکت در این زمینه از حالت مونولوگ خارج شود ضمن اینکه این بحث بسیار مهمی است بنابراین امیدواریم در طول این دوره بتوانیم با هم‌اندیشی و تشکیک مساعی، حکمرانی زنان را محقق کنیم.

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم اولیه برای این اقدام ارزشمند است چرا که از جمله موضوعات مهم و اولویت‌دار است اما تاکنون کمتر در مورد آن صحبت شده است به همین دلیل کنسرسیوم هم دانشگاه، هم مراکز نوآور و خلاق و هم مراکز سیاست گذار برای پرداختن به این موضوع اتفاق مبارکی است.

 

وی با بیان اینکه در موضوع زنان و حکمرانی از دو منظر می‌توان به آن نگاه کرد، تصریح کرد: آنچه که در انقلاب اسلامی در حوزه زنان و خانواده دنبال شد، نگاه متفاوت و متمایزی بود که به این حوزه صورت گرفت کما اینکه در مقدمه قانون اساسی و قوانین مدنی و سایر قوانین محقق شده است.

 

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نگاه ویژه به حوزه زنان و خانواده باعث شد زنان به طور مشارکتی اتفاقات مهمی را رقم بزنند چرا که راهبری و پیشانی این اقدامات به فرمایشات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برمی‌گردد که قابل ردیابی است و هر جایی که دغدغه‌ای برای این موضوع ایجاد شده است، فرمایشات آنها گره‌گشا و گفتمان‌ساز بوده است و یک فضای متفاوت و متمایزی را در موضوع زنان باز می‌کند و همه اینها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی نسبت به ارتقاء جایگاه زنان اهتمام ویژه‌ای دارد.

 

قاسم‌پور خاطر نشان کرد: البته علیرغم اینکه گزاره‌ها و اصول جدی در حوزه زنان در انقلاب اسلامی دنبال شد، خلأهایی نیز در این حوزه وجود دارد که باعث شده امروز بعد از گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی در مورد حوزه زنان و حکمرانی صحبت کنیم بنابراین رفع این خلأ‌ها نیازمند تشکیک مساعی است.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون این ایده خلق شده دوساحتی بودن زنان به یک ایده سیاسی جدی تبدیل نشده است، بیان کرد: در برنامه‌های اول تا ششم و حتی پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه یک ارتجاع و تشتتی در مسئله زنان مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد گفتمان انسان دوساحتی را به ایده سیاستی تبدیل نکردیم که دولت‌ها نسبت به آن برنامه سیاسی داشته باشند تا در پی آن با گذشت 44 سال به یک عدم همگرایی جدی نرسیم.

 

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: برای خروج از این فضا باید قاعده بازی را در تعریف حکمرانی عوض کنیم و بازیگران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در کشور توسعه یابند و مشارکت داده شوند چرا که این ایده‌ها کمک به خلق ایده اصلی و گفتمانی می‌کند .

 

وی یادآور شد: ما در حوزه زنان به یک سپهر عمومی و جریان اجتماعی موثر متعلق به گفتمان انقلاب اسلامی نیاز داریم که بتواند مطالبه‌گر باشد و برای این انسان دوساحتی برنامه‌ریزی کند که هم اکنون در حوزه حکمرانی وجود ندارد و این در حالی است که بارها رهبر معظم انقلاب بر اهمیت ارتقاء جایگاه زنان تأکید فرمودند.

 

قاسم‌پور گفت: ما در حوزه تقنین کشور در حمایت از زنان و خانواده با کندی مواجه بوده‌ایم کما اینکه تصویب هر قانونی در این حوزه یک عمر 10 ساله را طی کرده است چرا که سپهر عمومی و افزایش قاعده هرم و بازی گرفتن ذینفعان بسیار، به شدت ناقص بوده است.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: ان‌شاء الله این بحث بتواند هم از منظر گفتمانی و هم جریان‌سازی شکل بگیرد، همچنین حضور زنان در مناصب برای حل مسائل زنان مهم است اما کافی نیست و تا وقتی جریان‌های اجتماعی و نسبت ایده مرکزی منبعث از گفتمان انقلاب اسلامی شکل بگیرد قاعدتاً اثربخشی آنها، فراوانی مورد نیاز را نخواهد داشت و همه این‌ها نظام مسائلی هستند که لازم است در حوزه زنان و حکمرانی پیرامون آن گفت‌وگو کنیم، همچنین مهمترین مسئله این است که نسبت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی زن دوساحتی و برقرار کردن این نسبت با جریان سیاستی اهتمام جدی داشته باشیم.

 

اقدام مجلس ارزشمند برای حضور خانم‌ها برای اولین بار در دوره‌های حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی 

سمیه رفیعی نیز با اشاره به اهمیت موضوع زنان و حکمرانی گفت: شاید کلیدی‌ترین حوزه حکمرانی زنان این باشد که اساساً باید بدانیم در حال حاضر کجا ایستاده‌ایم و قرار است چه مسئله‌ای را در آینده دنبال کنیم ضمن اینکه حرف‌های خوبی در این زمینه زده می‌شود اما اینکه عمل‌مان چقدر در راستای حرف و شعار باشد باید خود به آن برسیم.

 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون لازم است تعریفمان از حکمرانی زنان و الزامات تحقق آن و بسترهای مورد نیاز در این زمینه مشخص شود تا بتوانیم بر اساس آنها تحقق عمل و واقعیات را دنبال کنیم.

 

وی افزود: بعد دیگری که در این حوزه باید بررسی شود مسئله فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که بتوانیم بر اساس آن مسئله حکمرانی را برای زنان ایجاد کنیم ضمن اینکه حقیقت ماجرا این است که این زیرساخت برای حضور بانوان به معنای عام حکمرانی برابر تعاریف مختلف خود در ساحت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی انصافاً به قدر کفایت تأمین نشده است بنابراین تعریف موضوع حکمرانی زنان گام اولی است که باید برداریم تا در این زمینه شعارزده عمل نکنیم.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: فرصت‌های برابری که در اختیار زنان قرار گیرد باعث ایجاد مهارت می‌شود ضمن اینکه باید مشخص کنیم در این حوزه قرار است چگونه شبکه‌سازی کنیم در حالی که بستر لازم برای بسیاری از مهارت‌های اولیه که اکتسابی هم هستند، فراهم نیست و ایجاد آنها نیز نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم است.

 

رفیعی افزود: وقتی موضوع زنان مطرح می‌شود ناخودآگاه افکار عمومی به سمت آسیب‌ها متمایل می‌شود که این امر پسندیده‌ای نیست و می‌طلبد کارگزاران و رسانه‌ها نقش زنان در حوزه‌های مختلف را به درستی تبیین کنند. از سوی دیگر انقلاب اسلامی شکل ویژه‌ای از زنان را به نمایش گذاشت اما نکته مهم اینجاست که باید مشخص شود چقدر توانسته‌ایم آن را به دنیا و نسل جدید معرفی کنیم که آینده‌سازان کشور هستند. نتایج نشان می‌دهد که ما در الگوسازی برای این حوزه فقیرانه عمل کردیم.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: ما باید زن دوساحتی بر اساس تخصص موثری که در جامعه دارد و فعالیت‌های اجتماعی و پایبندی به قوانین خانواده معرفی کنیم چرا که زنان در بستر خانواده نقش مادری، خواهری و همسری دارند و به خوبی به وظایف خود در این حوزه می‌پردازند که متفاوت با معانی فاجعه لیبرالی جهان غرب است که با آن به معرفی زنان می‌پردازند.

 

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند این دوره از مجلس در جهت ارتقاء جایگاه زنان تأکید کرد: بررسی لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقاء جایگاه آنان در برابر سوء رفتار که فراکسیون زنان محکم پای آن ایستاد و سعی کرد چهره تخصصی خانم‌ها را به نمایش بگذارد، همچنین تلاش برای حضور خانم‌ها در دوره‌های حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی که پیش از این تها مختص به آقایان بود، از دیگر اقداماتی بود که در این دوره از مجلس انجام شد تا حکمرانی و ابعاد آن به خانم‌ها نیز آموزش داده شود کما اینکه هم اکنون خانم‌ها در ترم سوم این دانشگاه حضور داشته و از 35 نفر پذیرفته شده برای اولین بار 7 نفر خانم در دوره PHD تحصیل می‌کنند.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان پیشنهاد داد یک تفاهم عملیاتی سه‌جانبه بین کمیسیون ملی یونسکو، خانه خلاق مجلس و دانشگاه‌ها ایجاد شود که فارغ از نگاه شعاری برای حضور خانم‌ها در دوره‌های حکمرانی برنامه‌ریزی کنند.

 

ضرورت رفع موانع برای حضور فعال زنان در عرصه حکمرانی/۸ شهردار زن و ۱۱۲۱ قاضی در کشور فعالیت دارند

بابک نگاهداری در ادامه افزود: یکی از شاخص‌های پیشرفت، بروز و ظهور زنان در عرصه‌‌های پیشرفت و توسعه قلمداد می شود. امروزه پیشرفت انسانی در دنیا مطرح است و در این نگاه هم نقش زنان بیشتر از مردان است، چرا که نقش زن در پرورش نسل جدید زیاد است و از همین رو پیشرفت زنان در جامعه مهم است.

 

وی ادامه داد: اما در جامعه ما زنان به وضع مطلوب جایگاه خود در حکمرانی نرسیده‌اند، پس لازم است هماهنگی بین نقش خانواده و نقش آنها در اجتماع انجام شود.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وقتی ما زنان را در عرصه حکمرانی نداریم از نگاه زنانه در سیاست گذاری و یک ظرفیت بزرگ محروم می‌شویم. به نظر من مدیریت زنانه یکی از فرصتهای بزرگ در گام دوم انقلاب و سرمنشاء بسیاری از تحولات است.

 

نگاه‌داری درباره پیشرفت زنان ایران نسبت به اوایل انقلاب گفت، ما امروز ۸شهردار، ۱۶زن نماینده مجلس با رشد ۳۳۰درصدی نسبت به اوایل انقلاب، ۱۱۲۱ قاضی زن و زنان زیادی در عرصه های فناوری ارتباطاتی و... داریم.

 

وی سرمایه اصلی هر ملت برای تحول را غرور و آرمان ملی برشمرد و تصریح کرد: بدخواهان ایران روی نسل جوان تمرکز کرده‌اند تا غرور و آرمان ملی را از آنها بگیرند. تخریب عملکرد ما در گذشته غرور را نابود می‌کند و بی‌‌ثمر نشان دادن آینده آرمان ملی را از بین می‌برد. ما باید ضمن حفظ دستاوردهای قبلی و غرور ملی که در نسل فعلی، منشاء اراده برای ادامه مسیر است، برای ساختن آینده و آرمان بهتر تلاش کنیم.

 

نگاهداری در بخش دیگر سخنانش درباره تفاوت حکومت‌داری و حکمرانی صحبت کرد و گفت: در عصر کنونی جنس حکمرانی‌ها در حال تغییر است و رابطه ملت و حکومت در حال بازآفرینی است که اصطلاحا می‌گویند حکمرانی‌ها به سمت قدرت نرم و منعطف پیش می‌روند. در بحث حکومت‌داری تاکید روی عقلانیت ابزاری است، دستور از بالا به پایین و سلسله مراتبی و قدرت سخت است. در مقابل، حکمرانی داریم که مبتنی بر عقلانیت ارتباطی است، نگاه شبکه‌ای و پایین به بالا دارد، قدرت نرم حرف می‌زند و اختیار انسان در حکومت‌ وزن بیشتری پیدا می‌کند. در تبیین این دو نگاه حکومت‌داری بیشتر به ویژگی‌های زنانه و حکمرانی به ویژگی‌های زنانه شبیه است. یعنی زنان حکمرانی می‌کنند نه حکومت‌داری.

 

رئیس مرکز پژوهش‌ها در نهایت بر این موضوع تأکید کرد که برخی مشاغل از جمله آموزش درمانی و پژوهشی و اداری با ذات زنان همراهی و همسویی بیشتری داشته و موفقیت‌های بیشتری در این زمینه دارند و یکسری مشاغل از جمله تولیدی، حسابداری، مالی، فنی، مهندسی تناسب نسبی با ذات زنان دارد که نیازمند مهارت افزایی در جهت توانمندسازی آنها است.