سید علی ادیانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 مهرماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد دولت در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به مردم گفت: این بحث‌ها را دولت‌های متفاوت و روسای سازمان برنامه و بودجه در ادوار مختلف مجلس بیان کردند و اگر همین رویه ادامه پیدا کند این مفاهیم و واژگان را در 10 سال آینده نیز خواهیم شنید.



نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در برنامه پنجم احیا شد، افزود: زمین و زمان را به هم دوختند که این معاونت منحل شود و آغاز انحراف در قانون، عدم کارشناسی در پروژه‌ها و عدم حرکت و ریل‌گذاری در برنامه‌ریزی در دستگاه اجرایی این است که سازمان برنامه و بودجه منحل شده و دوباره باید احیا شود که این اتفاق در دولت یازدهم افتاد و مجددا این سازمان متولد شد، حال سوال اینجاست تفاوت ماهوی علمی و عملی وجود معاونت نظارت راهبردی با سازمان برنامه و بودجه فعلی در چیست.



ادیانی در ادامه تصریح کرد: می‌خواهم بگویم برخی واگذاری‌ها که در آن وادادگی اتفاق افتاد به مبانی و ساختارها برمی‌گردد و اشکال در ساختارهاست.



عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تکالیف را در قانون برنامه، احکام دائمی و بودجه‌های سنواتی در بخش مربوط به ساماندهی پروژه‌ها، طرح‌ها، واگذاری و مدیریت صحیح و منسجم برای استفاده بهینه از مجموعه منابع مالی کشور در نظر گرفته شده است، افزود: این تکالیف احصاء شده است تا خدایی ناکرده سرمایه کشور بلوکه نشود اما باید گفت که ماده 213 برنامه پنجم به درستی و جامعیت لازم اجرا نشده است و ماده 214 نیز یا اساسا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده است.



وی تأکید کرد: در ایجاد پروژه‌های جدید به عنوان یک امر اصلی و زیرساختی مهمترین بحثی که وجود دارد آمایش سرزمین است که باید مورد توجه قرار گیرد.



ادیانی در ادامه با اشاره به اینکه در احکام دائمی و در تبصره ماده 32آن سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است که آیین‌نامه اجرایی خود را تهیه کند، گفت: این آیین‌نامه تهیه نشده بود که امروز ظاهرا تهیه و ابلاغ شده است.



عضوهیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اساساً عادت کرده‌ایم در اداره کشور سرمایه‌های موجود را هزینه کرده و سرمایه‌های آتی را پیش خور کنیم، گفت: با این روال بودجه ریزی و برنامه زیر سوال است و در روزمرگی گرفتار می‌شویم./