مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سفر سه روزه برخی اعضای این کمیسیون به استان خراسان رضوی گفت: چهارشنبه شب با توجه به درخواست‌های نمایندگان این استان برای بررسی موضوعات مختلف از جمله حاشیه نشینی شهر مشهد، مهاجرت، سکونتگاه‌های غیررسمی، بیمارستان جانبازان اعصاب و روان و ... به این شهر سفر کردیم.

وی ادامه داد: ما صبح پنجشنبه اولین جلسه کاری خود را ساعت ۷ و نیم صبح در مشهد با حضور مسئولان ستاد بازآفرینی شهری برگزار کردیم، مسئولان و دبیرخانه این ستاد گزارشی را در خصوص بحث هایی مانند مهاجرت به مشهد، سکونتگاه های غیررسمی، تلاش‌ برای مهارت آموزی ها در پهنه ها و محیطهای اطراف شهر، کمربند سبز مشهد و ... ارائه و نمایندگان مجلس نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: مسئولان ستاد بازآفرینی شهری در این نشست اعلام کردند، در ۶۶ محل سکونتگاه‌های غیررسمی حدود ۹۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و از سوی دیگر براساس برآوردها به طور سالانه حدود ۲۰ میلیون زائر به مشهد مقدس می‌آیند و در ادامه درباره ۵۰۰۰ هکتار بافتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، توضیحاتی را ارائه کردند. در پایان مقرر شد، در جلسه دیگری جمع بندی نهایی انجام شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس همچنین با بیان اینکه اعضای کمیسیون اجتماعی حاضر در مشهد به چند گروه مجزا برای استفاده بهینه از زمان به منظور بازدید و برگزاری جلسات حداکثری در این سفر کوتاه تقسیم شده بودند، اظهار کرد: یکی از گروه‌ها بازدیدی را از محله‌های مختلف حاشیه شهر مشهد مانند محلات باهنر و بهمن انجام داد و نمایندگان در این بازدیدهای میدانی، به بررسی و شنیدن مشکلات از زبان خود مردم پرداختند.

انصاری افزود: برخی مشکلات مردم در خصوص زمین‌های اوقافی و بحث عرصه و اعیان اراضی بود، آنها پیش از این توافقاتی را با تولیت آستان قدس رضوی در زمان تولیت آقای رئیسی داشتند و مطالبه مردم و برخی مسئولان اجرای همان توافقات بود تا برخی مسائل مرتبط با اراضی اوقافی و ساکنان این اراضی مرتفع شود. همچنین مرکزی تحت عنوان مرکز شوق زندگی با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی و نمایندگان مشهد افتتاح شد، این مرکز می‌تواند در برخی موضوعات مانند حل آسیب‌های اجتماعی بسیار کمک کننده و پیشران باشد.

وی تصریح کرد: طی افتتاح مرکز شوق مرکز شوق زندگی جلسه‌ای را با دو نفر از سهامداران بانک اقتصاد و مسئولان اتحادیه کامیون داران کشور داشتیم که در آن جلسه رئیس هیئت مدیره انجمن های صنفی رانندگان کشور توضیحاتی را درباره فرسودگی ناوگان و شرایط و تعداد رانندگان عضو انجمن ارائه کرد و قرار شد، هفته آینده طی هماهنگی‌ها جلسات دیگری درباره همین موضوع برگزار شود تا مشکلات این افراد بررسی و حل شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: عصر همان روز با برخی از روسا و کارگران شرکت چینی توس در شهرک صنعتی جلسه و بازدیدی داشتیم و از نزدیک در جریان مشکلات کارگران، کارگاه و کارخانه قرار گرفتیم. همچنین تعدادی از اعضای کمیسیون اجتماعی از مرکز نگهداری معتادان متجاهر در محله حسن آباد مشهد بازدیدی را بعمل آوردند، اقدامات انجام شده در این مرکز قابل تقدیر بوده و آنها افرادی که در حواشی شهر و جاهای دیگر که برای خود و یا ساکنان مشکلاتی را ایجاد می‌کردند، در آن محل جمع‌آوری کرده بودند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس ادامه داد: جلسه شورای هماهنگی شب گذشته هم با حضور همه دستگاه‌ها و مدیران کشوری در سطح معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها برگزار و تا زمان اذان مغرب به طول انجامید، این نشست در محل سالن کنفرانس بانک رفاه کارگران مشهد برگزار شد و در آنجا دیدگاه ها و نظرات مد نظر قرار گرفت و مقرر شد، در تهران هم پیگیری‌های بعدی انجام شود. امروز هم کمیسیون اجتماعی در دو بخش به فعالیت خود ادامه داد، تعدادی از نمایندگان جهت بازدید از برخی مناطق و حواشی شهر به سبزوار رفتند و بعد از بازدید از محلات و پهنه‌های حاشیه این شهر و شنیدن مشکلات مردم، جلسه‌ای را با حضور مسئولان مربوطه در فرمانداری سبزوار برگزار کردند.

انصاری تاکید کرد: فردا در آخرین روز سفر کمیسیون اجتماعی به خراسان رضوی قرار است، با آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خراسان دیداری داشته باشیم البته امروز هم با حدود ۷ نفر از روحانیونی که به نیابت از نماینده ولی فقیه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دادند، جلسه ای درباره اقدامات آنها در پهنه های هشتگانه داشتیم و فردا در جلسه با آیت الله علم الهدی جمع بندی های نهایی انجام خواهد شد. جلسه پایانی هم در محل استانداری با حضور استاندار و مسئولان استانی و کشوری مرتبط با موضوع برای جمع بندی و اتخاذ مصوباتی خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین امروز صبح دیداری از بیمارستان خاص نگهداری جانبازان اعصاب و روان زیر نظر بنیاد شهید داشتیم، این عزیزان که مایه افتخار و مدیون آنها هستیم به دلیل آسیب هایی که از لحاظ اعصاب دیده‌اند طی سال‌ها و حتی بیش از ۲۰ سال در این محل مورد نگهداری قرار گرفته‌اند، در این دیدار مسئولان مرکز درباره مشکلات مجوز تاسیس و ادامه کار این بیمارستان که طی سالها باقی مانده، مطالبی را مطرح کردند که در همان جلسه با حضور نمایندگان بنیاد شهید کشور، معاون پارلمانی آن و معاونت خدمات، رئیس دانشکده علوم پزشکی استان خراسان رضوی و جمعی مسئولان دیگر جمع بندی ها نهایی انجام شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد:‌ در همان جلسه عیسی زاده رئیس هیئت نمایندگان حاضر طی تماسی با وزیر بهداشت موضوع را مطرح کرده و در همانجا نمکی دستور داد تا اقدامات مرتبط با مجوزهای تاسیس و ادامه فعالیت این مرکز به طور فوری و اضطراری انجام شود. بعد از آن جلسه در آسایشگاه جانبازان و معلولان که بیشتر آسیب‌های نخاعی دیده اند نیز حضور پیدا کردیم و مطالب مختلفی مطرح و جمع بندی های لازم انجام شد./

پایان پیام