به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی جلسه امروز (یکشنبه 21 اسفندماه) کمیسیون انرژی با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز جهت بررسی علل افزایش غیرمتعارف قبوض گاز برگزار و برخی از مغایرت‌ها در اجرای قانون و تعیین تعرفه‌های قبوض گاز خانگی در مناطق مختلف بررسی شد.

 

براساس مباحث مطرح شده در کمیسیون انرژی تعرفه‌ها باید در پله‌های مختلف به صورت افزایشی-پلکانی، یعنی مطابق تکلیف قانونی افزایش پیدا می‌کردند اما عدم توازن در تعرفه‌گذاری پلکانی رخ داده به طوری که درصد افزایش در میانه مسیر بسیار شدید بود اما در انتهای پله‌ها، این درصد کاهشی می‌شود، درواقع از پله 11 به  12 درصد افزایش نسبت به پله‌های 10 به 11 کاهشی شده است که باید این مورد را اصلاح کنند، البته خود 12 پله را نیز تغییر داده‌اند که این مسئله مقایسه‌پذیری را برای مصرف‌کننده نهایی دچار اشکال می‌کند.

 

همچنین کمیسیون انرژی عنوان کرد که اصلاح اقلیم‌ها نیز در این راستا ضروری است چراکه ممکن است برخی مناطق در اقلیم ظاهرا گرم واقع شده باشند اما شرایط آب و هوایی متفاوتی داشته باشند و این مسئله مردم را دچار مشکل کند، ضمن آنکه باید زمان قرائت شمارشگرها متناسب با اقلیم‌ها باشد.

 

همچنین در این نشست تاکید شد؛ آنچه اجرا شده صرفا آیین‌نامه مصوب هیات وزیران بوده و مجلس در تعیین تعرفه و پلکان‌ها نقشی نداشته و فقط سیاست‌گذاری کرده است به این معنا که محاسبه مصرف انرژی پرمصرف‌ها باید غیریارانه ای و کم‌مصرف‌ها باید یارانه‌ای باشد و خانوارهایی که تحت حمایت پوشش نهادهای حمایتی بوده و کم‌مصرف هستند از پرداخت قبوض معاف باشند و آب و برق و گاز برای آن‌ها رایگان در نظر گرفته شود.

 

در پایان این نشست مقرر شد؛ کمیته‌ای به منظور بازنگری در تعرفه‌ها و پله‌های مصرف تشکیل شود تا آنچه که نیت قانونگذار بوده کامل اجرا شود.