به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، در نشست امروز (یکشنبه 27 فروردین ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست لایحه حفاظت از رودخانه‌ها و کاهش خطرات سیل که در 21 ماده از طرف دولت به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شده با حضور متولیان امر از جمله مسئولان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، ﺳـﺎزﻣﺎن ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ، ﻣﺮاﺗﻊ و آﺑﺨﯿﺰداری ﮐﺸﻮر، تشکل‌های خصوصی و اعضای کمیسیون کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این لایحه مسئولیت‌ها و وظایف دستگاه‌ها از جمله ﺳـﺎزﻣﺎن ﺟﻨﮕﻞﻫﺎ، ﻣﺮاﺗﻊ و آﺑﺨﯿﺰداری ﮐﺸﻮر، شهرداری و ستاد بحران برای پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سیل نیز مشخص شده است.

 

در ابتدای جلسه مسئولان پژوهش‌های مجلس در خصوص اهمیت این لایحه و ضرورت جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل با توجه به وقوع سیل در شهرستان پل دختر و دروازه قرآن شیراز و سایر مناطق کشور به دلیل عدم رعایت ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه مطالبی بیان کردند. 

 

یکی از خواسته های اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس این بود که دولت طبق وعده خود پیش از ارسال لایحه حفاظت از رودخانه‌ها و کاهش خطرات سیل؛ لایحه آبخیزداری را به مجلس ارائه کند که این امر محقق نشد. لذا مقرر شد لایحه مذکور ابتدا در کمیته تخصصی آب با حضور متولیان امر مورد بررسی قرار گرفته و سپس برای تصویب به صحن کمیسیون کشاورزی ارجاع شود.

 

همچنین دستور کار دوم کمیسیون کشاورزی نیز بررسی گزارش عملکرد معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بود که پس از استماع و بررسی گزارش مذکور، مقرر شد هفته آینده نیز در گزارشی برنامه‌های آتی خود با محوریت برنامه پنج ساله هفتم توسعه در حوزه‌های مختلف زهکشی، قنات و آب و خاک به کمیسیون ارائه کند.