به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که شب گذشته (چهارشنبه، 2 تیر ماه) به منظور نظارت میدانی از استان خراسان رضوی وارد مشهد شده و صبح امروز در نخستین برنامه کاری خود در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی حاضر شدند.

در این جلسه طرح‌ها و برنامه‌های مسئولان استانی به ویژه برنامه‌ها اداره کل راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان استان به نمایندگان ارائه شد. لازم به ذکر است شهر مشهد به لحاظ برخورداری از مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی و وجود بافت فرسوده جزو 3 شهر نخست کشور محسوب می‌شود.

رحمانی: نظارت میدانی در تدوین بودجه و برنامه هفتم موثر است

در این جلسه فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات و عضو کمیسیون اجتماعی نظارت میدانی را یکی از مهمترین برنامه‌های مجلس یازدهم در اجلاسیه دوم به ویژه پس از تأکید رهبر معظم انقلاب برشمرد و عنوان کرد: امیدواریم نظارت میدانی اعضای کمیسیون اجتماعی از استان خراسان رضوی و شهر مشهد در امر تقنین و نظارت تأثیرگذار باشد و آثار آن در برنامه هفتم و بودجه سنواتی خود را نشان دهد. کمیسیون اجتماعی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد که امیدواریم این نظارت میدانی منتج به چنین نتیجه‌ای شود.

عیسی‌زاده: معضل 32 هزار فرد بی‌هویت حاشیه مشهد باید حل شود

مهدی عیسی زاده دیگر عضو کمیسیون اجتماعی با یادآوری اینکه در بودجه سال 1400 تمامی موارد قید شده در گزارشات مسئولان اجرایی در بودجه دیده شده و برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در بودجه سال 1400 از آسیب‌های روانی تا آسیب‌های عمرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بودجه در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم مطرح شده توسط مسئولان استانی مسئله وجود 32 هزار فرد بی‌هویت در حاشیه شهر مشهد بود، گفت: یکی از اقدامات ضروری برای شهر مشهد هویت‌دار کردن این افراد در سکونتگاه‌های غیررسمی است. اگر در این راستا با وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی به چالشی برخورده‌اید، کمیسیون اجتماعی می‌تواند در این زمینه کمک‌های لازم را صورت دهد تا این افراد دارای هویت باشند.

وی از مسئولان استانی حاضر در جلسه درخواست کرد مشکلات حوزه اجتماعی استان خراسان رضوی را به صورت فهرست‌وار به کمیسیون ارائه کنند تا کمیسیون بتواند در قالب طرح ، بودجه‌های سنواتی یا تدوین قانون برنامه این موضوات را حل و فصل کند.

اسماعیلی: همه طرح و برنامه‌ها باید پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این جلسه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ادامه یافتن نظارت‌های میدانی در مجلس یازدهم عنوان کرد: برای مثال اگر این نظارت‌های میدانی وجود نداشت ما با عمق آسیب‌های موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد و وجود 32 هزار فرد بی‌هویت در این مناطق مواجه نمی‌شدیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه قطعاً این نظارت‌های میدانی در تخصیص اعتبارات برای حل معضلات تأثیرگذار خواهد بود، افزود: میانگین رقمی که برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در هر کلانشهر در نظر گرفته شده بین 500 تا یک هزار میلیارد تومان است که این رقم با همت اعضای کمیسیون اجتماعی ارتقاء پیدا کرد چرا که دولت رقمی با رشد منفی در سال 1400 برای این حوزه در نظر گرفته بود.

وی تصریح کرد: از همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم در برنامه‌های خود پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند تا طرح‌ها و برنامه‌های منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی نشود.

به گزارش خانه ملت، اعضای کمیسیون اجتماعی پس از جلسه ستاد بازآفرینی شهری خراسان رضوی با شورای معتمدین حاشیه شهر نشستی برگزار کرده و قرار است پس از این جلسه در قالب گروه‌های مختلف بازدیدهایی از محله‌های حاشیه‌ شهر مشهد مانند محله باهنر و بسکابادی و محله  سیس‌آباد و محله بهمن داشته باشند./

پایان پیام